Elever som skriker och stör under genomgångar och prov, stökigt i korridorerna, svordomar under lektioner och lärare som inte agerar. Så ser situationen ut på Prolympia enligt vad som framkommit i Skolinspektionens utredning. Myndigheten har nu förlagt Prolympia, som har drygt 450 elever i årskurserna 4–9, att vidta åtgärder.
Enligt skollagen ska skolmiljön präglas av studiero – det gör den inte för alla elever på Prolympia, enligt utredningen. Endast 33 procent av eleverna i årskurs 5 upplever studiero på lektionerna visar en enkät. Andra elever uppger i intervjuer att det är stökigt på de flesta lektioner varje dag. Vissa elever beskriver situationen som "kaos".
Lina Johansson är rektor på Prolympia och säger att elevernas upplevelse måste tas på allvar, men att hon inte uppfattar situationen som fullt så allvarlig.
– Det har varit utmaningar i vissa grupper och det har berott på gruppkonstellationer eller många lärarbyten. Men jag upplever inte att det är något kaos, det finns tillfällen då studieron inte är bra, men generellt fungerar det väldigt väl.
Vad gäller svordomar och bristen på agerande (som även Skolinspektionens utredare noterade när de besökte skolan i maj) säger hon att det inte får förekomma.
– Det är väldigt tråkigt att höra, för det är någonting vi har jobbat på, säger hon, men vill understryka att det inte handlar om kräkningar utan "vanliga" svordomar.
– Det är såklart heller inte acceptabelt och det är någonting vi får titta på, men min generella bild är att lärarna vet om att de ska agera.
Hon medger dock att lärarna inte haft samma förhållningssätt i arbetet med studiero.
– Därför har vi nu upprättat ett pedagogiskt kontrakt, så vi ska ha skriftligt hur vi jobbar på lektionerna.
Senast den 15 november ska skolan ha vidtagit åtgärder. Om bristerna inte är åtgärdade kan Skolinspektionen ge ett föreläggande med vite och skulle det framkomma allvarliga brister kan även tillståndet för skolan dras in. Men de nu förkommande bristerna anses inte som allvarliga av Skolinspektionen och Lina Johansson ser det inte som en risk att myndigheten ska behöva vidta ytterligare åtgärder.
– Nej, vi har en plan för det här och som organisation har vi ett välfungerande arbete. Just studieron behöver vi arbeta med, men på andra områden finns inga brister.
Kan du garantera dem som har barn på skolan att det här kommer att rättas till?
– Ja, det kan jag.