Det är med glädje jag läser att ishockeylaget Vita Hästen i Norrköping inleder ett samarbete med LHC i Linköping. Klubbarna har insett att de tjänar på att samarbeta, inte bara konkurrera med varandra. Tänk om flygplatserna hade gjort detsamma för flera år sedan. Då kanske situationen hade varit en helt annan för flyget i länet. Norrköping och Linköping har haft en minst sagt tragisk historia när det gäller samarbete. Men faktum är att ingen av städerna klarar sig i framtiden utan hjälp av sin grannstad. För att skapa tillväxt med fler invånare, fler jobb, bättre utbildningar och en region med bra idrottslag och ett rikt kultur- och nöjesliv krävs en större samordning än vad som sker idag.
Så här är några förslag: Slå samman Linköping och Norrköpings näringslivskontor. Med gemensamma muskler blir det lättare att ragga nya företag till kommunerna. Istället för att konkurrera med varandra får båda städerna dubbelt så mycket muskler för att marknadsföra Norrköping och Linköping som en tillväxtregion med 280 000 invånare - lika stort som Malmö. Hur många nya företag och jobb skulle den åtgärden ge? Om ett företag söker mark för att bygga en industri finns det helt plötsligt dubbelt så mycket att välja på. En gemensam etableringsstrategi skulle med andra ord kunna ge guld till Östergötland.
Det naturliga är även att slå samman städernas turistverksamhet. Idag slåss kommunerna om turisterna var för sig. Varför inte använda resurserna gemensamt för att sälja Linköping och Norrköping mot övriga Sverige, Europa och Världen. En större organisation kan vara med på fler turistmässor i stället för att varje kommun ska marknadsföra sig själv. Kolmården och Visualiseringscenter C kan få marknadsföras i sällskap av Flygvapenmuseet och Gamla Linköping. Det är ju trots allt bara fyra mil mellan städerna. Det är inget avstånd för en turist som kanske flugit 1 000 mil för att få se Sverige.
Kommunikationerna har alltid varit ett hett ämne. Flygplatsfrågan är hetare än någonsin. Men en samordning av flyget behöver inte innebära en nedläggning av någon flygplats. Ett bolag kan ha två landningsbanor. Bara att kunna erbjuda två flygfält måste göra det enklare i arbetet att få fler bolag att flyga från Linköping och Norrköping. Politikerna talar om samarbete och har tillsatt en utredning, men arbetet går alldeles för långsamt.
Även kultur- och nöjeslivet kan samordnas. Samordning av artistbokningar kan ge fler besökare i båda städerna. Förra året arrangerades Augustifesten i Norrköping samtidigt som Stadsfesten i Linköping.
I år har arrangörerna lärt sig. Augustifesten äger rum en vecka före Stadsfesten.
Trevlig helg!