Arbetet med att bygga den nya Femöresbron pågår för fullt. Kommunens projektsamordnare Erik Strand berättar att projektet följer tidsplanen och att man beräknar att kunna inviga bron i mars månad.
Vi träffar honom vid det tillfälliga platskontoret vid pendlarparkeringen vid Himmelstalund. För att få en bättre överblick över byggnationen tar vi en promenad till södra sidans brofäste, via Riksbron.
– Här kommer det att ske spektakulära saker lite längre fram, säger han när vi är mitt på Riksbron.
– Den nya bron produceras nu på annan ort och kommer att komma hit i delar. Bron kommer sedan att monteras ihop på markytan där pendlarparkeringen är nu, säger Erik Strand.
När bron är hopbyggd kommer den att fraktas på trailer ut till Riksbron.
– Sedan kommer en stor lyftkran att lyfta hela bron ned till flytande pontoner som ligger i Motala Ström. Ett spektakulärt lyft.
Under promenaden till andra sidan passerar vi platsen där den stora lyftkranen ska stå. Där har stora mängder stenkross lagts ut alldeles bredvid vattnet.
– Det är byggt för att klara vikten från kranen. Som tur är så är det berg precis på platsen vilket gör det lite lättare, säger Erik Strand.
När Femöresbron väl är placerad på pontonerna kommer man att forsla den på vattnet till den rätta platsen och sedan sänka ned den på sina nya brofästen.
Är du nervös för att den inte ska passa?
– Nej, det vet vi innan att den gör. Vi har en mycket erfaren entreprenör så jag känner mig inte det minsta orolig för det, säger Erik Strand.
Nu pågår i huvudsak arbeten med de nya brofästena. De gamla ska tas bort till stor del och sedan ska nya brofästen byggas på samma plats.
Är det en svår miljö att arbeta i?
– Ja, det är klart att det är en logistisk utmaning, men vi har ju jobbat med frågan länge och planerat det här väl.
För att kunna köra ned material till det norra brofästet har man anlagt en helt ny, tillfällig väg genom parkområdet från pendlarparkeringen till gamla brostugan.
Den nya Femöresbron beräknas vara på plats strax innan årsskiftet. Efter det börjar arbete med bland annat belysning och handledare. Dessutom ska bron genomgå en omfattande besiktning innan den kan tas i bruk.
Den gamla Femöresbron stängdes 2016 sedan man efter en besiktning kommit fram till att den inte var säker att använda. Budgeten för nya Femöresbron är satt till 30 miljoner kronor.