Unga företagare satsar på gokart

Redan som 7-åring rattade Therese Thorsson, 23, år sin första gokart, en Cadetti och reste land och rike runt på cross- och gokart-tävlingar.

Norrköping2015-04-13 02:00

– Jag kommer från en motorintresserad familj och vi reste med en Scaniabuss, som vi också bodde i. Det var våra semestrar, säger Therese.

Nu har hon och sambon Robin Tenhunen, 24 år, tagit över gokart-anläggningen ute vid Kråkvilan. De öppnade på annandag påsk och det är Therese som fått uppgiften att sköta den dagliga driften

– Vi ska ha tolv större bilar på 280 kubik, men också två mindre för de yngre förarna, berättar Therese, som tror att det ska gå bra att driva anläggningen.

Även sambon Robin har en längre erfarenhet av gokart och jobbar heltid vid sidan om företaget, dess-utom har han sedan åtta år tillbaka arbetet deltid för ett gokartföretag i Motala.

– Vi har använt oss av Facebook och fått ett bra gensvar och vi kommer nog att annonsera även i tidningar, säger hon och tillägger att de tänker utveckla verksamheten med bland annat kaféverksamhet.

Nu hoppas de att företag och andra intresserade ska boka in sig på en fartfylld dag ute på Kråkvilan och med de mindre bilarna som ska komplettera övriga bilar så kan även yngre komma ut och köra.

Therese tycker att lämplig ålder att börja köra gokart kan vara omkring 8 år, men man ska vara minst 140 centimeter lång för att få köra de mindre bilarna. De större bilarna kan köras av alla som är minst 150 centimeter långa.

Norrköping Raceland, som företaget heter, erbjuder tjejrace för minst sju personer.

De har ytterligare tre tävlingsformer, nämligen Formel 1, Super Formel 1 och slutligen Le Mans, som är en lite längre lagtävling.

Även om topphastigheten inte är så hög (cirka 80 km/tim) så känns det som att det går riktigt fort när man sitter nära markytan och ser asfalten rusa emot.

Inne i servicebyggnaden styrs det hela via en datoranläggning, som registrerar varvtid och total körtid. Skulle det gå för fort så kan de inifrån strypa hastigheten och skulle det behövas så kan de stoppa bilarna helt.

Enligt Therese är det lättare att köra på en utomhusbana eftersom man lättare kan komma på banan igen om man råkat köra av. Inomhus riskerar man att hamna i de skyddande däcken som ligger utmed banan.

– Det som är viktigt att påpeka för de som kör är att det är lika viktigt att bromsa som att gasa, säger Therese.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om