– Det var väldigt starka upplevelser. Jag var förbered på att det skulle vara jobbigt, men aldrig att det skulle vara så jobbigt och påverka mig så mycket, säger Thilde Stenson som går i nian på Hultdalsskolan i Åby.
Hon har tillsammans med 31 andra högstadieelever och åtta lärare från Norrköping deltagit i ett utbildningsprojekt om Förintelsen och rasistiska och antidemokratiska störningar i vår tid.
Bakom projektet står Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) som förra året beviljades bidrag av regeringen för en större satsning riktad till högstadieelever. Totalt kommer cirka 400 elever och cirka 100 lärare att delta i satsningen
– Vi har nu genomfört åtta av sammanlagt tolv resor och utbildningar, säger Mathan Ravid från SKMA och berättar att utbildningen är på tio dagar totalt. Två dagars förberedelser i Sverige där man tar upp frågor om demokrati och diktatur samt om nazismens brott mot olika grupper under historien.
– Vi besöker sedan Polen där vi besöker förintelsens platser. En resa på sex dagar. När vi sedan kommer tillbaka har vi ett seminarium på två dagar för att knyta ihop säcken. Under de här sista dagarna försöker vi framför allt dra kopplingar till dagens samhälle, säger Mathan Ravid.
– Det gäller dels att lära sig av historien, men också att starta diskussioner om hur det ser ut i vårt eget samhälle idag. Då är elevernas egen vardag utgångspunkten. Vi pratar om hur det ser ut i skolan, på nätet, propaganda mot olika grupper och mycket om rasistiska partier, säger Mathan Ravid.
Nu är den här resan över för deltagarna från Norrköping och det råder ingen tvekan om att de alla berörts mycket av det de fått lära och uppleva under de tio dagar projektet pågått.
Thilde berättar att hon blev så berörs av det hon fick se i Polen att hon satte sig och grät på flera platser.
– Det var en mycket stark upplevelse med många intryck samtidigt. Att ta in allt på sex dagar blir för mycket, men det är viktigt, tycker hon.
Edvin Nilsson från Djäkneparksskolan tycker även han att besöket i Polen var starkt.
– Det var hemskt, men samtidigt intressant, säger han och kan inte förstå att man kunde behandla människor så som man gjort. Edvin berättar att man givetvis fick ta bilder på lägren, men att han inte ville det.
– Det kändes så respektlöst. Allt som låg där i högarna har ju tillhört någon.
Muntaha Abdullahi från Navestadskolan är muslim och kände på samma sätt som de övriga i gruppen att det här var en stark upplevelse.
– När vi landade i Krakow och skulle gå runt i alla synagogor, då blev det tungt och man förstod att det här är på allvar, säger hon och tycker att hon har lärt sig mycket av den här resan.
Hon säger att hon här hemma har blivit kallad både neger och terrorist och blivit mycket ledsen för det, men det här var inget i jämförelse med det hon nu fick se och uppleva.
Efter att ha deltagit i det här utbildningsprojektet kommer nu eleverna att återvända till sina respektive skolor och föreläsa och redogöra för vad de har fått varit med om.
– Jag kommer absolut att gå vidare med det här och jag vill jobba med de här frågorna Jag tror det är viktigt att man upplyser om det här redan i tidig ålder då fördomarna börjar dyka upp och se till at de inte finns, säger Thilde Stenson.