Upptaget sedan trettonhelgen

Norrköping2001-01-19 06:00
<b>Sedan trettondagen har Josefina Süssner försökt komma fram till barnmorskemottagningen på Vrinnevisjukhuset.
Men telefonen tutar hela tiden upptaget.
-För mig är det inte livsavgörande men det kan vara det för andra, säger Josefina.
</b>
Barnmorskemottagningen har sex timmars telefontid tre dagar i veckan och fyra timmar de övriga vardagarna.
Men det räcker långt ifrån till. Speciellt efter helger blir anhopningen av telefonsamtal stor.
-Tyvärr är det här inget nytt, säger Agneta Lundén, avgående avdelningschef på mottagningen. Men det vore underbart om vi hann ta emot alla samtal.
Efter julhelgerna går det inte ens att ställa sig i kö. Det är så många som ringer att Vrinnevisjukhusets växel ber att de som ringer skall återkomma.
<p><b><font size="2">Avgörande samtal</font></b>
Josefina Süssner fick Ivan, hennes första barn, i oktober. Redan då var det så svårt att komma fram att hon var tvungen att boka en ny besökstid på barnmorskemottagningen när hon var där på besök.
Nu är hon hemma med sonen och har tid att ringa under dagarna för att boka in ett återbesök.
-Jag klarar mig, säger hon. Men för andra kvinnor kan det vara avgörande om de kan komma fram eller ej.
Agneta Lundén är medveten om problemen.
Under förra våren försökte mottagningen göra det lättare att komma fram per telefon. Telefontiderna förlängdes.
-Visar det sig att det är lika svårt att komma fram nu igen får vi se över organisationen, säger Lundén. Men problemet finns inte bara här. Situationen är liknande på andra barnmorskemottagningar i länet.
Barnmorskorna sitter två timmar åt gången och tar emot samtal under telefontiderna. De skall både boka besökstider och lyssna på de problem kvinnor som hör av sig har. En viktig uppgift är rådgivning.
-Det rör sig om allt från om de som ringer är gravida eller ej, vad de skall använda för preventivmedel och till frågor om abort, säger Agneta Lundén.
<p><b><font size="2">Kommer i kläm</font></b>
En larmrapport om preventivmedel kan orsaka 250 telefonsamtal till barnmorskeavdelningen.
-Många gånger kan ett telefonsamtal undanröja behovet av en tidsbeställning, säger Agneta Lundén. Men vi har helt enkelt inte resurser att sätta mer personal vid telefonen. Mottagningen måste komma i första hand.
Hon är medveten om att många kommer i kläm.
-De måste tro att vi inte sitter vid telefonen, men det gör vi. Det finns de som inte kommer fram som skickar fax med sina telefonnummer. Dem ringer vi alltid upp med en gång.
Josefina Süssner tycker att det är anmärkningsvärt att det skall vara så svårt att komma fram.
-Det här är en fråga för politikerna eller för de ansvariga på sjukhuset. Jag förstår att det kan vara svårt att prioritera om resurser inom sjukhuset, men att telefonen är blockerad under två veckor är en väl lång tid.
-Man får försöka och försöka och till slut kommer man fram, säger Pernilla Karlsson som just fått sonen Joel. Men visst är det svårt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om