Utan telefon i snart två månader
En dag slutade Bengt Nyboms telefon att fungera. En och en halv månad senare är felet fortfarande inte åtgärdat.
- Hur länge ska jag behöva vänta? undrar Bengt Nybom. Hans fru Dana är minst lika frågande.Foto: Henrik Witt
Foto: Fotograf saknas!
- Jag är trött på att
vänta, jag har suttit här i
25 minuter och väntat, säger han och lägger på luren.
Teknikermiss
Kundtjänstpersonalen hos teleoperatören Optimal Telecom är både tillmötesgående och förstående. Ändå verkar de inte kunna göra något för att familjen Nyboms telefon ska fungera igen.
Det var den 9 juni i år som Bengt och Dana Nyboms telefon tackade för sig. Sedan dess har de lämnat sju felanmälningar, men felet är fortfarande inte avhjälpt.
- De säger att de ska göra allt för att skynda på ärendet, men det hjälper inte oss så länge ingenting händer, säger Dana.
Från det att en felanmälan har gjorts ska det ta högst tre dagar för en tekniker att infinna sig. I Nyboms fall tog det nästan en månad. Dessutom struntande teknikern i att anmäla sin ankomst.
- Självklart kom han när vi inte var hemma, det var enda gången huset var tomt och ingen av oss var här, säger Bengt.
Optimal Telecom kan emellertid inte hållas ansvariga för den nonchalanta teknikern. Det relativt nystartade företag har inte möjlighet att erbjuda några egna sådana tjänster. De får förlita sig på de tekniker som Skanova, det företag som sköter just det tekniska för samtliga teleoperatörer, skickar ut.
Kompensation kommer
Einar Ahlström, VD för Optimal Telecom, beklagar situationen och erkänner att de har brustit i sin service.
- Det som har hänt Bengt Nybom är beklagligt och trots att den tekniska supportern ligger hos Skanova är vi inte oskyldiga, säger han.
Optimal Telecom kan inte kontrollera hela händelsekedjan men de har ändå ett ansvar gentemot sina kunder, menar Einar Ahlström.
- Vi har inte analyserat anmälan som sig bör och Bengt har tyvärr blivit lidande för det, säger han.
Familjen Nybom kommer att få kompensation liknande den som de stormdrabbade kunderna tidigare i år fick. Einar Ahlströms ambition är även att få igång deras telefonen så snart som möjligt.
- Vi har gjort en felsökning och det visade sig vara fel i nätet. Beskedet från Skanova är att tekniskt hjälp kommer inom tre dagar, förhoppningsvis fungerar telefonen efter det, säger Einar Ahlström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!