– Det är bra, framförallt för förarnas arbetsmiljö, om vi kan minska riskerna att någon människa blir påkörd av olyckshändelse, eller minska antalet suicidfall, säger Johan Kromnér.
I 17 år har Johan Kromnér arbetat som kundvärd och i tio års tid har han varit huvudskyddsombud. Han är rejält trött på att obehöriga är på spårområdet.
– Vi har två–tre fall i veckan med människor springer över spår. Det är oftast från spår ett till spår två i Norrköping, för att ta pendeln. Du kan ju se fotavtrycken i snön, säger han.
På gemensamma skyddsronder på bangårdarna har han varit med och tagit upp säkerheten för förarna. Där har önskemål förts fram om just så kallade pyramidmattor, för att stoppa spårspring, och bomkjolar som hindrar resenärer att smita under nedfällda bommar.
– För lokförare som varit med om en olycka i karriären kan tillbud bli en väldigt obehaglig påminnelse som gör att de kanske måste tas ur tjänst. Olyckor får också ekonomiska konsekvenser för företaget, för Östgötatrafiken, med inställda tåg som följd.
Under åren på järnvägen har Johan Kromnér vid två tillfällen arbetat på olyckståg, senast en dödsolycka för två år sedan.
– Jag jobbar ju ombord, och såg inte det som inträffade, men jag var med och fick ta hand om situationen som uppstod efteråt.
Hur upplevde du den?
– Den var väldigt adrenalinpumpande, men man är i sin yrkesroll och behåller lugnet ändå. Jag har fått höra av resenärer i efterhand att jag har skött det bra och varit informativ, förklarat vad som har hänt och kommer att hända.
– Men när man kommer hem blir det en mental urladdning. Situationen kräver ju att man tänker till kring vilka rutiner vi har och hur allt bör hanteras. Det här är ju inget som sker på daglig basis för vår del.
Vad gör du om du ser någon gena över spåren?
– Jag skäller ut dem efter noter. Men när vi gör det får vi numera ofta hot, spott och spe tillbaka. Det är ju ett sådant samhällsklimat i dag.
Kan man bygga bort problemen med obehöriga på spåren?
– Ja, det tror jag. Vi har sett en minskning av obehöriga som går över spår sju, åtta och nio i Norrköping efter att grind och staket byggdes mot Butängen. Tidigare kunde resenärer ta sig den vägen, även om de inte hade behörighet. Nu har det minskat avsevärt. Är det någon verkligen vill så går det att klättra över, men risken är mindre för att någon omedvetet tar sig in.