2019 fördes diskussioner om att lägga Norrköpings kommuns vägföreningar i träda. Kommunen kom dock fram till att det är omöjligt med nuvarande lagstiftning, att det skulle strida mot likställighetsprincipen och innebära kraftiga kostnadsökningar för skattebetalarna. Istället kom ett beslut i kommunfullmäktige 2020 i motsatt riktning.
Nu har tekniska nämnden tagit fram ett förslag till nytt bidragssystem för vägföreningarna. Om det blir majoritet för förslaget kommer det att klubbas i tekniska nämnden den 14 december. Förslaget är tänkt att sudda ut de långa diskussioner mellan kommun och vägföreningar som har varit en surdeg i nära tio år.
– Det ska vara ett juridiskt hållbart system, rättvis och transparant fördelning mellan de olika föreningarna. Också en tydlig ansvarsfördelning på vad som är kommunens ansvar och vad som är föreningarnas ansvar, säger vice ordförande Åsa Sköldestig (S).
Det nya bidragssystemet delas upp i tre delar för att bli mer träffsäkert.
Den största förändringen är i utvecklingsorter som har grönytor som kommunen tidigare har upphandlat och skött. Där föreslås vägföreningarna få bidrag för att sköta dem helt.
Dessutom betalas ett engångsbelopp på fem miljoner ut till sju vägföreningar för att klara omställningen. Det baseras på hur stora grönytor som finns i området.
– Det är inte så att kommunen fråntagit sig något ansvar. Vi har lagt pengar i drift- och underhåll och det är det som man betalar kontant i stället. Det gör vi för att renodla ansvarsfrågan, det har alltid varit en träta. Vi vill att det ska vara tydligare vem som har ansvaret, säger Karin Jonsson.
Det blir en total ökning av bidragen till vägföreningarna, från 9,3 miljoner till 10 miljoner kronor, för att täcka momskostnader som vägföreningar måste betala, till skillnad från företag.
– Det var ett av önskemålen när vi har träffat vägföreningarna, att det inte skulle bli en försämring för dem. Vi håller oss i samma härad när det gäller bidragsdelen, säger Karin Jonsson.
Hur har dialogen varit med vägföreningarna?
– Reaktionerna har varit lite olika. De har inte varit så pigga på att ta över driften. Men vi har lyssnat på momsfrågan, så de får ett omställningsbidrag. Ger vi det så får de besluta lokalt om vad de vill göra och inte göra. Det är så vi tänker.