Två olika händelser från i januari har rapporterats.
I den första berättas om en av de äldre på boendet som missade frukosten och serverades gröt som slängts och hämtades ur soppåsen.
Den andra handlar om en lunch. Samma anställd som vid första händelsen var beredd att hämta slängda rester ur soppåsen. Den äldre ville dock inte ha den rätten, utan fick en i stället kräm och smörgås.
Den anställda personen förnekar den första händelsen, men inte den andra.
Den utredning som just blivit klar på vård- och omsorgskontoret landar i att agerandet var ett allvarligt missförhållande enligt Lex Sarah, men inte av det slag som anmäls till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Eva Lakso är områdeschef och Elisabeth Svensson är verksamhetschef på vård- och omsorgskontoret. De tycker att det finns olika beståndsdelar i detta. Den första är att det måste finnas rutiner så att personer inte missas vid måltider.
– I utredningen har vi fått till oss är att det var en ren soppåse avsedd för matavfall, men hur kommer man ens på att det? Finns det någon kultur som gör det möjligt? säger Eva Lakso.
– Och om man nu tycker att en kollega gör något fel – varför säger man inte ifrån? undrar Elisabeth Svensson.
Utredningen har dragit ut på tiden och det beklagar de, men åtgärder sattes in så snart de fick kännedom om händelsen. Det är åtgärder och uppföljningar för att den anställda personen ska förbättra sig, åtgärder som handlar om rutinerna på avdelningen och åtgärder för att förbättra kommunikationen i gruppen.