"Vi borde byta sida i trafiken varje dag"
Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall säger det på skämt, fast med ett visst allvar bakom.
Före 1967,då vi bytte sida i trafiken, var siffrorna ännu högre. Med högertrafikomläggningen bröts trenden.Fast egentligen har det nog inte så mycket att göra med vilken sida vi kör på, fastslår Claes Tingvall. Vänstersidan på bilen skadas faktiskt oftare än högersidan vid en olycka. Som ensam förare i bilen skulle det, rent statistiskt sett, alltså vara säkrare att sitta på höger sida, som förr.Nej, hemligheten bakom trendbrottet var just det oerhörda fokus man la på trafiksäkerheten i samband med övergången.-Högeromläggningen var en gigantisk folkbildningskampanj, säger Claes Tingvall.Laglig hastighet spar många liv
I samband med övergången infördes dessutom en mer omfattande hastighetsreglering, bättre skyltning och trafiksäkerhetsverkets bildades. Bland annat. Trafiksäkerhetsdirektör Tingvall på Vägverket har en dröm om något som skulle få samma betydelse som sidbytet en gång fick. Det är att ingen i Sverige kör fortare än det står på hastighetsskyltarna. Vissa hastighetsgränser skulle han vilja ändra. Höja en del, på vissa motorvägar till exempel, och sänka andra. Om alla sedan körde i laglig hastighet skulle 100-150 människor slippa sätta livet till i trafiken varje år. Och utsläppen av växthusgaser skulle minska. -Det skulle vara en lika stor grej som högertrafikomläggningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!