Femöresbron är naturligtvis ett kapitel för sig, men det finns ett stort engagemang även för de övriga broarna i Norrköping. Och den senaste tiden har vi kunnat rapportera om att vissa broar inte mår så bra.
Riksbron, Dragsbron, Gamlebro och Konsertbron har varit avstängda i olika omgångar på grund av underhållsarbete.
– Jag tycker inte att Norrköpingsborna ska vara så vrånga mot våra broar. Strömmen medför en hård miljö för våra broar, samtidigt som vi alla vill röra oss obehindrat, säger Olof Carlsson, avdelningschef för drift och underhåll.
Vid samhällsplaneringsnämndens senaste sammanträde informerades politikerna om statusen på våra broar; hur kontoret arbetar systematiskt med att planera underhåll för broar och exempel på brister och hur dessa kan åtgärdas.
– Det var ett informationsärende, vi berättade helt enkelt om hur broarna mår, säger Olof Carlsson.
Och hur mår broarna då?
– Broar kräver underhåll, så är det bara. Oavsett när de är byggda.
Framförallt handlar det om två broar som ligger i farozonen: Holmbron (den som binder ihop Arbetets museum med Norrköpings stadsmuseum) och Händelöbron.
– När det gäller Holmbron måste det till åtgärder där inom inte alls för lång tid. Den står mitt i Industrilandskapet och utsätts för forsande och aggressivt vatten. Holmbron omfattas även av en rik kulturhistoria som vi måste värna om, säger Olof Carlsson.
Och Händelöbron?
– Händelöbron har stått där ett tag, sedan 1960-talet. Här kommer det alltid önskemål om att den måste tåla tunga saker. Vi måste till exempel säkra transporter ut till hamnen.
I nuläget går det dock inte att säga något kring när det kan bli aktuellt för underhållsarbete på de här två broarna.
Även om underhållsarbeten vid våra broar väcker irritation bland bilister, cyklister och gående planeras det som bekant för flera nya broar i Norrköping.
Den mest omskrivna är den nya klaffbron som planeras i inre hamnen. Om allt går enligt planerna beräknas den nya öppningsbara bron över Motala ström – från Sjötullsgatan på södra sidan till Saltängsgatan på norra sidan – öppna för trafik 2026.
De norra delarna av Himmelstalund ska omvandlas från industriområde till en blandstad med cirka 3 000-4 000 nya bostäder. Två nya broar föreslås i området. En över Motala ström som knyter ihop norra och södra Himmelstalund och en gång- och cykelbro över Riksvägen.