- Vi anser att de här två fallen som kommit under ett halvår är så pass grova att om det kommer in fler sådana här saker då är vi tvungna att säga upp avtalet. Men nu har de en chans att bättra sig och visa att man levererar kvalitet, säger Birgit Wadstein, verksamhetschef för färdtjänst och skolskjutsar i Norrköpings kommun.
Hon beklagar dessa grova fel, eftersom hon anser att de flesta förare gör ett bra jobb.
Första varningen
Den första varningen handlar om det, som enligt kommunen, var ett mycket felaktigt och icke fackmässigt beslut som en av Vikbolandstaxis chaufförer fattade när han lämnade cp-skadade och rullstolsburne Benny Kjernell i snålblåsten i en vägkorsning i Risängens industriområde i mars, vilket NT då berättade om.
För Benny och hans föräldrar som oroligt väntade på honom på deras gemensamma 90-årskalas var det närmast chockerande. De var ledsna, upprörda och arga efteråt. Även kommunen och Samres beställningscentral hade svårt att förstå att det över huvudtaget kunde hända.
Efter utredning och dialog med Vikbolandstaxi valde kommunen att tilldela företaget en varning.
Andra varningen
Nästa varning handlar om en händelse den 31 januari i år. Då hade en av taxibolagets förare rapporterat att han utfört ett uppdrag i centrala Norrköping. Men den GPS-information kommunen har visar att han i själva verket befann sig i Sonstorp. I stället tog en annan av bolagets förare körningen och ringde därefter till föraren, som var i Sonstorp för att hämta bildelar. Föraren i Sonstorp rapporterade sedan i sin tur på felaktiga grunder, enligt kommunen, in uppdragen.
Väsentligt brott
Det var enligt kommunen ett väsentligt brott mot avtalet, eftersom fordonen alltid ska vara tillgängliga under den tid som framgår av fordonens schema. Följden blev att beställningscentralen som försökte nå den förare som gjorde körningen kom till fel chaufför.
- Det kan ibland vara ganska akuta saker som man ringer chaufförerna om, då är det dumt om man kommer till en annan person först och måste jaga den som verkligen kör, säger Birgit Wadstein.
Hon har svårt att förstå varför Vikbolandstaxi vägrar acceptera varningarna.
- Det är viktigt att förstå att vi verkligen inte är nöjda med de här avstegen. Vi ser allvarligt på dem. Men det är ett stort steg att säga upp ett avtal, därför måste man ha dokumentation på det som inte fungerar om vi skulle komma dit.