Vind i seglen räknar med publikstorm
Cirka 70 000 unika besökare förväntas passera Norrköpings, Valdemarsviks och Söderköpings kommuns monter under sista helgen på båtmässan i Älvsjö i mars. I år samarbetar kommunerna med näringslivet.
På båtmässan hoppas kommunerna sälja in sitt koncept Äventyr och vildmark. Nytt för båtmässan i år är att Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan kommer vara igång parallellt med varandra. Syftet med sammanslagningen av mässorna är att visa människans litenhet i orörd vildmark och de möjligheter som finns att umgås med nära och kära samtidigt som man får upplevelser och avkoppling i naturen. Temat passar de tre kommuner alldeles utmärkt. Kanoter och kajaker blir länken mellan skärgård och vildmark. - Den östgötska skärgården kan man likna vid orörd vildmark. Vi hoppas att vi också kan locka de lite specialintresserade äventyrarna som besöker Vildmarksmässan. Vi kommer bland annat visa bildspel, informera och ha en kajak uppställd. Företagen kommer visa upp sig och visa vilka äventyr man kan ägna sig åt, säger Christina Nilsson informations- och kulturchef Söderköping.Kommunerna har tidigare sammarbetat på båtmässan. I år har de en gemensam broschyr och varsin företagare inbjuden. Elever från Turist-akademien i Söderköping kommer hjälpa till att ta emot de förväntade 70 000 besökarna i mässhallarna.- Tillsammans kan vi komma på nya idéer och visa den fantastiska vildmark som Östergötlands skärgård faktiskt är, säger Christina Nilsson.
Fakta Vind i seglen
Båtförsäljningen var förra året en av de branscher som ökade. Under förra årets båtmässa i Älvsjö ökade försäljningen av båttillbehör och kläder. I år beräknas försäljningen öka ytterligare.Källa: Sweboat, båtbranschens riksförbund
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!