Waldorf måste välja - betyg eller läsårsbrev

Istället för betyg får eleverna på Waldorfskolan ett övergripande omdöme, som sedan kan räknas om till en poängsumma. Fel enligt Skolverket. Nu vill de häva rättigheten.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2008-02-15 19:56
-Visst är det ett orosmoment, men inget beslut är taget ännu, så vi hoppas kunna komma fram till något bra, säger Åsa Gjesdahl lärare på Waldorfska Rudolf Steinerskolan i Norrköping. Waldorfskolorna har enligt friskoleförordningen rätt att skriva läsårsbrev där eleven bedöms utifrån ett helhetsperspektiv. På flera skolor har man kunnat översätta omdömena till en ungefärlig poängsumma som har gjort att eleverna kunnat tas in på "vanliga" gymnasieskolor efter årskurs nio, på samma villkor som elever från andra skolor. Systemen får inte blandas
Men nu säger Skolverket stopp. De menar att företeelsen inte är laglig och att omdömen inte kan översättas till betygspoäng. Till DN säger Claes-Göran Aggebo, undervisningsråd på Skolverket, att Waldorfskolorna får välja att antingen sätta betyg på alla elever i en skola eller använda läsårsbreven, och att systemen inte får blandas ihop. Hoppas på lösning
Används läsårsbreven hamnar eleverna i den fria kvoten, menar han. Trots oro även på skolan i Norrköping menar Åsa Gjesdahl att deras elever alltid tas in via den fria kvoten och att det tidigare inte varit några problem. -De tas in på fri kvot och har samma möjligheter som andra, våra omdömen blir ju lästa. Men hon menar samtidigt att trycket inom den fria kvoten kommer öka om Skolverket får rätt. Men kanske kan niondeklassare som ska söka till gymnasiet få andra förutsättningar i framtiden precis som de på skolans gymnasium har. -Vi ger våra tolvor två betyg. Ett läsårsbrev och ett vanligt poängbetyg, vi hoppas att vi kanske kan hitta en sån lösning för våra nior också, säger hon.
Ett begränsat antal platser som sökande till bland annat gymnasieutbildningar kan åberopa om de har särskilda skäl. Exempel kan vara medicinska och/eller sociala skäl, gått ett individuellt program eller har betyg som inte kan jämföras med grundskolans/gymnasiets system. Intagningen ska ske efter en totalbedömning av de sökandes meriter och särskilda skäl. Det är en fri bedömning och sker inte en rangordning efter antalet poäng.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om