Beskedet: Då släcks nätet ned

Telia vill inte vänta med att släcka ned kopparnätet på delar av Vikbolandet. "Oflexibelt", säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).

Kommunalrådet Karin Jonsson (C) är besviken på att Telia inte kan vänta med nedsläckningen av kopparnätet.

Kommunalrådet Karin Jonsson (C) är besviken på att Telia inte kan vänta med nedsläckningen av kopparnätet.

Foto: Roland Klinga

Norrköping2018-11-05 18:30

3 december släcker Telia ned tolv telestationer i Norrköpings kommun i det fasta nätet. Flertalet av dem ligger på Vikbolandet. Samtidigt har bolaget IP Only, som ska bygga ut bredband till 3200 hushåll på Vikbolandet, bara hunnit koppla in 850 av dem. Med andra ord riskerar många kunder att bli utan fast telefoni. Därför ville kommunalrådet Karin Jonsson (C) att Telia skulle skjuta på nedsläckningen. Under måndagen samtalade hon med representanter för Telia.

– Det blev inget positivt möte. Beslutet ligger fast. Jag tycker att man kunde varit lite mer flexibla. Telia kunde faktiskt ha väntat tills alla fått sin fiber. Men det ville bolaget inte gå med på, säger hon.

Enligt Karin Jonsson så menar Telia att det finns en mobil lösning som kommer att fungera som ersättning för den som blir utan fast telefoni.

– Jag påpekade att det finns delar av Vikbolandet som har dålig mobiltäckning. Men man vill inte vänta. Jag tycker att det är dåligt. Men jag lyckades inte övertyga dem, säger hon.

Mikael Jarmdahl är kommun- och stadsnätsansvarig hos Telia. Han försvarar bolagets beslut om att släcka ned kopparnätet.

– Vi informerade om våra avsikter i maj 2017 och det ingår i en pågående process där vi under de senaste 3-4 åren har utvecklat kvalitén. Både kommunen och kunderna informerades. Vi har varit ute i god tid och att gå in och ändra en månad före nedsläckningen fungerar helt enkelt inte, säger han.

Varför då?

– Det skulle vara ohållbart. Vi har berättat om våra avsikter och många kunder har redan anpassat sig till det och bytt abonnemang. Vi var ute i god tid, säger Mikael Jarmdahl.

Enligt Mikael Jarmdahl kommer ingen av kunderna på Vikbolandet att stå utan telefon. Han hänvisar till bolagets mobila lösning.

– Jag känner mig trygg med att alla ska kunna ringa. Där täckningen inte är fullt lika bra kan vi erbjuda en bättre mottagningsenhet som förstärker signalerna. Det kommer att lösa problemet. Men kunderna borde se till att skaffa produkten innan nätet släcks och inte vänta till sista stund, säger han.

Karin Jonsson tror inte att det hjälpt något om kommunen hade agerat tidigare än den månad som nu återstår innan nedsläckningen.

– Efter dagens möte så inser jag att det varit lönlöst även tidigare, deras tidsplan ligger fast i hela landet och de är inte intresserade av att göra några lokala avvikelser. De anser att de har ny teknik som är bättre än vad kopparnätet kan erbjuda. Kommunen har varit fokuserad på att få fram fast fiber så fort som möjligt. På några platser är det klart men inte alla, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om