– Det känns självklart jättebra att det här omfattande projektet nu är i hamn. Vi har mötts av väldigt stor förståelse från såväl boende som företagare i området, vilket vi verkligen uppskattar eftersom vi vet vilken påverkan som arbetet trots allt har haft på möjligheten att ta sig fram, säger, säger Gustav Flodén, enhetschef Spår och el, i ett pressmeddelande.
Som vi tidigare berättat har de nya spåren lagts med en metod där man använder sig av ett längsgående betongbalksystem som beräknas hålla i 80 år. Den nya rälsen är dessutom gummiisolerad för att bland annat minska vibrationer och ljud.
Hållplatserna har förlängts (för att förbereda för framtida längre spårvagnar), fått väderskydd och blivit bättre anpassade för resande med rullstolar och rollatorer.
En ny betongplatta lagts på överfarten över Riksvägen och kontaktledning har bytts ut på långa sträckor. Medan trafiken varit avstängd har man även passat på med underhållsarbete som t ex att laga bron vid Beckershov och beskära träd på Norra promenaden.
För att inte behöva gräva upp spåren två gånger, har projektet med spårvagnsspåren på Värmlandsgatan samordnats med Nodras upprustning av VA-ledningsnätet i området.