– Nej, vi håller tyvärr inte tidsramarna. Vi får nog räkna med att hålla par i ett par veckor till innan det blir helt klart, säger projektledaren Fredrik Nilsson.
Det finns flera orsaker till att vägarbetet dragit ut på tiden.
– Dels har vi haft en del otur med vädret. I början av mars var det 17 minusgrader, det ställde till det något. De som utför arbetet klarar av kylan, men det innebar att det tog lite längre tid än planerat, säger Nilsson.
Under själva bygget har det även uppstått vissa problem.
– Området är en knutpunkt även under marken. Vi har upptäckt många ledningar gällande el, fjärrvärme, vatten och fiber. Det här har bidragit till att det tagit lite längre tid, men samtidigt har det gjort att vi exempelvis kunnat koppla ihop brunnsystemet, vilket är bra för Norrköping i framtiden.
Trafiken vid Packhusrondellen har underlättats av att man under fredagen kunde öppna upp två körfält som tidigare varit avstängda.
– Det som återstår är ju att asfaltera, det hoppas vi kunna göra på nattetid så att det stör så lite som möjligt.
Har ni kört flerskift?– Ja, det har man gjort för att det ska bli så smidigt som möjligt.
Har trafikanterna förstått hur man ska undvika Packhusrondellen när det på skyltarna vid E 22 bara står "välj annan väg"?– Vi pratade mycket om hur vi skulle göra med skyltningen. Tyvärr finns det ingen speciell väg som kan rekommenderas, därför valde vi den här informationen på skyltarna, säger Fredrik Nilsson.
Ombyggnaden, som inleddes i mars, ska höja trafiksäkerheten i den olycksdrabbade rondellen.