Cykelfrämjandet är en förening som bland annat arbetar för en ökad användning av cykeln. Cykelfrämjandet Norrköping var väldigt aktivt på 80-talet men intresset svalnade efter millenniumskiftet. För 1,5 år sedan tog bland annat Magnus Lagher initiativet att starta föreningen igen och i mars 2015 var det klart, Cykelfrämjandet Norrköping var tillbaka. Föreningen har, precis som tidigare, sociala cykelaktiviteter för allmänheten, men den har också en del saker som är nya.

– Vi har en arbetsgrupp som håller på och förbereder cykelutbildningar för vuxna i Norrköping, det har inte funnits tidigare, säger Magnus Lagher.

Lagher berättar att det är ett arbete som pågår, och att det kommer att dra igång till våren.

Artikelbild

| Han tycker att det är självklart att erbjuda vuxna som inte kan cykla den chansen.

– Det riktar sig till vuxna med olika bakgrunder som inte kan cykla, det är en ganska basic-kurs i cykling. Det känns självklart att erbjuda möjligheten till de vuxna som inte kan cykla, säger han.

Magnus Lagher berättar att det bland annat är många kvinnor som jobbar inom hemtjänsten som inte kan cykla, och att möjligheten att få lära sig kan vara till nytta i deras arbete. Och det finns fler plus.

– Att ta del av den fantastiska känslan av frihet som cykling innebär, säger han.

Cykelfrämjandet Norrköping vill också se cykelutbildningar i skolan.

– Vi har en planering på diskussionsnivå om trafik- och cykelutbildningar i skolorna i Norrköping. Det är bra att ha cykelutbildning i skolan rent allmänt, och cykeln kan användas på många sätt. Inom hälsa, miljö och matematik.

Danmarks tredje största stad Odense är vänort med Norrköping och har cykelutbildningar i skolan, något som Magnus ser som en inspiration.

– Vi får ta lärdom av Odense, de är Danmarks bästa kommun i det ämnet, säger han.

Magnus Lagher berättar hur viktigt det är att upplysa barn om cykeln, och att de vill få så många som möjligt att cykla till skolan. Men det finns saker som gör det svårt. Dels att skolan kanske inte ligger på cykelavstånd, dels att en del föräldrar tycker att det är smidigt att istället skjutsa barnen till skolan.

– Antalet som cyklar till skolan har sjunkit. Vi vill få föräldrar att förstå att de gör barnen en björntjänst genom att inte låta dem cykla till skolan, säger Magnus Lagher.