– Man kan inte teckna ett abonnemang och sedan vara bunden för att företaget springer och gömmer sig, säger Bosse Lång, konsumentrådgivare på Hallå Konsument.
Han råder alla som försökt säga upp ett abonnemang utan att få tag i företaget att spara skärmdumpar på meddelanden, kopiera lappar och visa alla försök till kontakt.
– Visa att du har skickat uppsägningen. Det är viktigt att du sparar datumen och klockslag, be banken skriftligt att stoppa autogirobetalningen och spara en kopia på uppsägningen, säger Bosse Lång.
Enligt lag måste företag påminna konsumenter om att avtalet är på väg att upphöra, och att det förlängs automatiskt om det inte sägs upp. Detta måste ske senast en månad innan avtalet löper ut.
Så länge konsumenten försökt nå företaget via officiella kanaler som mail, hemsida, telefon, meddelanden så gäller det som en uppsägning.
– Du kan också spärra ditt kort och be om ett nytt, då avbryts autogirobetalningarna. Om de sedan kräver dig på pengar så måste de skicka en faktura, då kan du bestrida fakturan, säga att du inte fått någon information om att avtalet förlängs och därmed finns inget avtal, säger Bosse Lång.
Om det däremot förflutit flera månader som i Emmelie Axelssons, där företaget under fem månader dragit 199 kr i månaden medan hon försökt få det uppsagt, finns få möjligheter att få pengarna tillbaka. Då måste hon kunna bevisa att hon inte använt tjänsten under tiden som hon försökt säga upp avtalet.
– Det beror helt på vad man kan visa upp. Skicka en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och skicka med så mycket material du kan. Gör alltid en anmälan, säger Bosse Lång.