– 2019 handlade mest om att vi inte hade någon belysningsentreprenör, då avtalet hävdes så att vi inte kunde laga trasiga lampor i önskad omfattning. 2020 kommer att handla om att vi måste spara på belysningen.
Så sammanfattar Olof Carlsson, avdelningschef drift och underhåll, läget på belysningsfronten. Än finns inga svar på hur samhällsbyggnadskontoret ska lösa sparkravet på belysning på två miljoner kronor.
– Det är mycket som vi måste ta hänsyn till. Att släcka ner lampor skapar en otrygghet bland allmänheten och det finns risk för ökad kriminalitet och mer klotter.
Det talar för att man hellre släcker lampor på större vägar, som exempelvis Ståthögaleden, än i bostadsområden.
– Ekonomiskt sett sparar vi mer på att släcka lampor på motorleder då de har hög effekt och är dyrare i drift än de som finns i bostadsområdena. Men samtidigt måste vi ju prioritera trafiksäkerheten.
Frågan om ett nytt belysningsavtal kan avgöras den här veckan. Därefter sker antingen en tilldelning eller så påbörjas en ny upphandling.
– Vi hoppas naturligtvis på att få ett bra avtal som gör att vi kan spara pengar där. Men även om vi får över pengar så är det ju en politisk fråga om de pengarna ska satsas på belysning eller något annat inom nämndens ansvarsområde.
När det gäller ärendet med Bogfelts, förra entreprenören som stämt kommunen för avtalsbrott, är läget oförändrat.
– Nästa steg är troligtvis att vi blir inbjudna av tingsrätten för samtal för att se om en rättegång kan undvikas.