På torsdagskvällen stängdes Gatwick flygplats söder om London efter att polisen noterat ett 50-tal observationer av drönare. Cirka 10 000 passagerare drabbades när inga plan kunde lyfta eller landa.

– Det känns fruktansvärt att så många drabbas på en flygplats, säger Peter Jansson, flygplatschef för Norrköpings flygplats.

Att jämföra Gatwick mot Norrköping är väl ungefär som att jämföra äpplen med päron, men när det blir fler och fler drönare i luftrummet så kan säkerheten påverkas även här.

Artikelbild

– Det är klart att vi blir lite oroliga när drönare blir billigare och utnämns till årets julklapp. Men jag tycker att vi har bra koll på drönarflygningen här i Norrköping, säger Peter Jansson.

– De som ska upp i luftrummet hör av sig till oss. Vi har bara en rapporterad händelse kring en drönare som vi inte hade koll på, fortsätter han.

Men om någon, i organiserad form, vill störa trafiken med radiostyrda flyganordningar, kan det bli svårt för flygplatsen.

– Jag vet att pågår mycket forskning kring störningssändare, men än finns inget klart, säger Peter Jansson.

Artikelbild

| Nya regler gällande drönare har underlättat för svenska flytplatser i år.

Enligt Jan-Olof Ehk, flygsäkerhetschef på Luftfartsverket, var drönare ett växande problem för svenska flygplatser under 2017. Men det här året har det varit lugnare och färre incidenter.

– De nya regler som Transportstyrelsen införde 1 februari 2018 har förbättrat säkerheten, säger Ehk.

Artikelbild

| Flygledartornet i Norrköping.

Regelverket innebär bland annat att flygning med lättare drönare i kontrollzon får ske max 50 meter över mark. Förutom att ha fått bättre verktyg i verktygslådan pekar Ehk också på ett bra samarbete med polisen.

– Jag vill ge en eloge till polisen. Så fort det kommer larm om drönare i närheten av en flygplats, så agerar de, säger han.