I tisdags publicerade nattklubben Hugo en reklamaffisch för en grabbkväll som de ska ha 28 november. På bilden sitter en kvinna endast iförd stringtrosor. På hennes kropp står det att kvällen innehåller bland annat värdinnor, private show och plockbuffé.

I den tillhörande texten på Facebooksidan går det att läsa: ”Pojkar, grabbar, killar, män, se hit! ... Det är väl på tiden att ni ska skämmas bort ordentligt! ... Värdinnor serverar och pysslar om er och en trevlig överraskning som avslut! ... Det som händer på Hugo stannar på Hugo.”

Fem anmälningar till RO

Artikelbild

Annonsen hade på torsdagen lett till fem anmälningar hos Reklamombudsmannen, RO. Alla anmälningar handlar om att den är könsdiskriminerande.

– Det är en sak om man visar en modell klädd i underkläder om man gör reklam för underkläder, och en annan sak om man gör det i reklam för en nattklubb. Annonsören har en mycket större frihet att visa modeller klädda i underkläder om det är det som marknadsförs, säger Gunilla Welander, jurist hos RO.

RO har begärt ett yttrande från nattklubben. Efter att det inkommit prövar kansliet eller opinionsnämnden om annonsen följer Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, och beslutar om friande eller fällning. Alla beslut offentliggörs på hemsidan.

"En solklar anmälning"

Artikelbild

| Nattklubben Hugos reklam om en grabbkväll har fått fem anmälningar hos Reklamombudsmannen.

En av dem som har anmält annonsen är Sveriges Kvinnolobby. Paraplyorganisationen har fått in flera tips i sin kampanj Reklamera, som är till för att motverka könsdiskriminerande reklam.

– Bilden på kvinnorumpan är både sexualiserande och objektifierande. Den tillhörande texten förstärker föreställningen om att kvinnor är till för att behaga män. De utlovar värdinnor som ska ge killarna överraskningar och skämma bort dem ordentligt, säger Frida Svanberg på Sveriges Kvinnolobby.

Artikelbild

I anmälan skriver de: ”Det känns inte särskilt långsökt att dra paralleller till prostitution.”

Frida Svanberg konstaterar att det finns väldigt mycket sexistisk reklam, men att annonsen från Hugo sticker ut.

Artikelbild

– Den är mer objektifierande och sexualiserande än de flesta. En solklar anmälning, säger hon.

Livlig debatt

Annonsen har även väckt livlig debatt på nattklubbens egen Facebooksida och på Instagram. På torsdagen fanns det över hundra inlägg.

En av dem som reagerat är Malin Wisjö från Krokek, som brukar besöka Hugo.

– Jag kan inte se varför man behöver ha en tjejs bakdel på reklam för en grabbkväll. Det sänder ut ett obehagligt budskap om hur man ser på kvinnor. Det är inte okej att sexualisera eller objektifiera människor, oavsett om det är en man eller kvinna, säger hon.