Idén: Spårvagn till ViN – inom fyra år

Vänsterpartiet vill bygga ut spårvagnsnätet till Vrinnevisjukhuset. ”Det är bästa sättet att resa klimatvänligt”, säger Deniz Butros (V).

Vänsterpartiet vill öka satsningarna på kollektivtrafiken i länet. "Det vill vi både för klimatet och östgötarnas skull" säger Nicklas Lundström och Deniz Butros.

Vänsterpartiet vill öka satsningarna på kollektivtrafiken i länet. "Det vill vi både för klimatet och östgötarnas skull" säger Nicklas Lundström och Deniz Butros.

Foto: Sara Segraeus

Norrköping2018-08-30 14:36

En av Vänsterpartiets valfrågor är att bygga ut spårvägen till Vrinnevisjukhuset under nästa mandatperiod. Det presenterade partiet på en pressträff på torsdagen.

– Det är en klimatfråga, men också en klassfråga, att knyta ihop hela Norrköping med effektiv kollektivtrafik. Spårvagnen nyttjas av många kvinnor, unga och låginkomsttagare och just till Vrinnevi ska många äldre och sjuka ta sig. Det blir lättare med spårvagn, säger Nicklas Lundström (V).

– Vi firade när spårvägen byggdes ut till Hageby och Navestad. Det var en stor seger för oss som drivit frågan i trettio år. Nu är det här nästa stora steg, fortsätter han.

Tekniska kontoret har gjort en förstudie om spårväg till Vrinnevisjukhset, från Västertull via Ektorp och Vilbergen.

– Vrinnevisjukhuset är en stor arbetsplats, dit många åker varje dag, som är viktig för regionen. Det finns ju också stora planer på utbyggnad av Vilbergen, säger Deniz Butros.

Kvartetten har dock skjutit utbyggnaden på framtiden. Men Vänsterpartiet framhåller att närmare 90 procent av Norrköpingsborna faktiskt vill se ett utbyggt spårvagnsnät, enligt "Framtidens spårväg", en undersökning genomförd av Norrköpings kommun. Från partiets sida ser man en risk för att utbyggnaden kan dröja ända in på 2030-talet om Ostlänken kommer emellan och tar resurser och arbetskraft.

Totalkostnad för satsningen beräknas bli 360 miljoner kronor. Men notan kan bli väsentligt lägre för kommunen med olika statsbidrag för projektering och byggande som finns att söka just för att främja hållbara stadsmiljöer. Enligt Vänsterpartiets uppskattning kan kostnaden genom bidragen sänkas till omkring 180 miljoner kronor, om V också får igenom sitt förslag om en grön investeringsbank skulle siffran landa på ca 120 miljoner kronor.

– Det vore väldigt fördelaktigt för kommunen. Därför är det klokt att bygga ut spårvägen nu, säger Nicklas Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!