I mars startade Liu-studenten Marcus Nygren en så kallad Coder Dojo i Norrköping, direktöversatt är det en träningsplats för kodning. Han fick idén när han jobbade på Spotify i Stockholm som hade en liknande verksamhet.

Ett 30-tal coacher, de flesta elever på Campus Norrköping, hjälper helt ideellt barn och ungdomar mellan 7 och 17 år att lära sig att programmera. Lektionerna hålls på Visualiseringscentret och på Real gymnasiet.

– I lördags kom ett 60-tal barn och ungdomar. Vi hjälper dem att göra spel, hemsidor, skriva ut i 3D eller vad som helst, säger Marcus Nygren.

Artikelbild

| Marcus Nygren från Coder Dojo i Norrköping vill att programmeringen ska bli en naturlig del av undervisningen.

Tillsammans med utbildningskontoret i Norrköpings kommun vill han ge alla elever från förstaklass till gymnasiet en chans att prova på programmering i projektet Hour of code som pågår mellan 8 och 14 december.

Marcus Nygren vill få in programmerandet i skolan.

– Programmering går så bra att kombinera med andra skolämnen. Trots att lärarna själv inte kan programmera kan man lära ut det ändå på ett enkelt sätt med hjälp av olika länkar, säger han.

Varför är det viktigt att lära sig att programmera?

Artikelbild

| Läraren Lisa Thörne anser att det är viktigt att eleverna förstår tekniken runt om dem.

– Enligt EU-kommissionen kommer det att saknas en miljon programmera år 2020. Behovet ökar så kraftigt. Samtidigt har vi en hög ungdomsarbetslöshet i Sverige. Och personligen tycker jag det är en otroligt kul grej att lära ut, säger Marcus Nygren.

NT träffar honom på Norrköpings Montessoriskola där bland annat två andraklasser ingår i Hour of code. Fyra elever håller själva i undervisningen inför sina kamrater.

Artikelbild

Att pressen är på plats, radion sänder live och SVT:s Östnytt filmar undervisningen stör dem inte ett dugg.

Lektionen handlar om hur man med hjälp av symboler, pilar i det här fallet, kan styra en robot, i det här fallet en av lärarinnorna. Ett sätt att ge unga elever en första inblick i programmeringens värld.

Artikelbild

Alla fyra eleverna vill syssla med programmering framöver.

– Jag vill programmera en 3D-TV som sprutar ut bollar, sa Ludwig Westlund efter lektionen.

Artikelbild

Lukas Leksén vill skapa världens största robot, medan William Krohn vill skapa spel där man kan bygga upp världar i.

– Det var lite nervöst innan lektionen men allt gick bra, programmering är roligt, sa Monna Orraryd.

Artikelbild

Läraren på Lärande IKT Lisa Thörne var imponerad.

– De var jätteduktiga. Det är viktigt att få eleverna att förstå tekniken som vi har runt om oss, summerade hon.