Två kilometer på en minut. Fem kilometer på tre minuter. Fem kilometer på noll minuter. Patrik Emanuelson visar några av dekörordrar som han och hans kollegor får varje dag, varje vecka, året om. Det är beställningar som Östgötatrafiken lägger in där man beräknar hur lång tid det tar för färdtjänsten att ta sig från en adress till en annan.
– Fasta turer på morgon och eftermiddag är oftast inga problem. När vi kör kunder till skola eller verksamhet. Det är dom andra färdtjänstresorna som är problemet. Ofta får vi körningar som solklart knaprar på våra raster eller vår lediga tid. Som att vi ska lämna någon fem kilometer från vår arbetsplats, tre minuter innan vi ska sluta. Det är ett stort arbetsmiljöproblem, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare sedan många år tillbaka och skyddsombud.
Patrik Emanuelson är oroad. Som skyddsombud och yrkesman. Han ser att många av hans arbetskamrater blir satta under stor press och många väljer att sluta.
– Jag försvarar inte att en chaufför missköter sig. Men en stressad chaufför kör sämre och det påverkar säkerheten för alla parter. Många kunder frågar också. De känner av att vi är stressade. Jag har försökt tala med Östgötatrafiken. Men jag får bara veta att problemen ska lösas 1 juli nästa år. Det är sju månader dit och jag vet att många rutinerade förare ser sig om efter andra jobb, säger han.
Enligt Patrik Emanuelson har det aldrig varit aktuellt att vidta någon facklig åtgärd för att komma åt de orimliga beräkningarna på körtid. Som ett skyddsstopp, eller något liknande.
– Nej. Det skulle drabba min arbetsgivare som inte är ansvarig för hur det ser ut. Istället löser jag och mina kollegor problemen ändå. Man blir lite av en tusenkonstnär och fixar situationen, säger han och får medhåll av en kollega.
– Jag älskar ju mitt jobb. Det är det bästa som finns att träffa människor och att få vara ute i rörelse. Så vi löser det. Det är Östgötatrafiken som borde lösa problemen. Nu.
Patrik Emanuelson kör i Linköping. Men som skyddsombud har han kommit i kontakt med förare i Motala och Norrköping som upplever precis samma orimliga beräkningar av körtid. Flera färdtjänstförare vi talat med bekräftar bilden. Som att i Norrköping exempelvis ta sig från Ingelsta till Vrinnevisjukhuset. Det är ungefär åtta kilometer. Beräknad körtid från Östgötatrafiken: fem minuter.
– Det är precis likadant överallt. Orealistiska tider. Om Östgötatrafiken menade allvar med att man vill komma till rätta med problemen borde man redan nu lägga in större tidsmarginaler och ta in flera bussar. Det är inte rimligt att det ska vara så här. Och snart kommer vintern, säger Patrik Emanuelson.
Om inget sker nu. Vad är du rädd att det ska hända?
– Rädd och rädd. Men det är självklart att det är orimligt att vi ska ta av den tid som är avsatt för vila. Östgötatrafiken borde ta sitt ansvar och se till att man löser uppdraget inom de ramar som finns. Det gör man inte nu, utan litar på att vi ska ta av vår lediga tid. Inte särskilt snyggt. Sen finns alltid risken med misstag när människor hela tiden är stressade i sitt arbete. Och sist men inte minst. Bra, rutinerade, färdtjänstförare slutar. Det är inte bra för någon, allra minst för kunderna, säger Patrik Emanuelson.
Läs mer: