Nu stänger turistbyrån för gott

På måndag stänger turistbyrån i Norrköping för gott. "Allt färre besöker en turistbyrå idag" säger Christina Leinonen, turistchef.

"Det är klart att det är med blandade känslor man går in i en ny tid. Men det ska också bli kreativt och spännande att utforma destinationsutvecklingen" säger Viveca Valgren som får nya arbetsuppgifter inom besöksnäringen när turistbyrån stänger.

"Det är klart att det är med blandade känslor man går in i en ny tid. Men det ska också bli kreativt och spännande att utforma destinationsutvecklingen" säger Viveca Valgren som får nya arbetsuppgifter inom besöksnäringen när turistbyrån stänger.

Foto: Sara Segraeus

Norrköping2018-09-28 19:30

Flera turistbyråer har redan stängt i Sverige – först tog Helsingborg steget våren 2016. Därefter har utvecklingen gått snabbt. Turistbyrådöden har drabbat bland annat Linköping, Malmö och Uppsala. Nu har turen kommit till Norrköping. Nuvarande Turistcenter i Värmekyrkan stänger måndag den 1 oktober.

Antalet besökare har blivit färre, och under senare tid har Turistcenter framför allt sålt parkeringskort och biljetter, åtminstone under vintertid. Biljettförsäljningen flyttar nu istället till Louis De Geer Konsert & Kongress och parkeringskort kommer att säljas vid Kontaktcenter i Rosen på Trädgårdsgatan. För de som vill ha personlig service och information hänvisas också till kontaktcenter.

– Vi går nya tider till mötes. I dag hittar man information på digitala medier istället och många förväntar sig att få broschyrer och svar på frågor på den plats man är, som hotellet eller det besöksmål där man är, säger turistchef Christina Leinonen.

Men många av besökarna har reagerat på nyheten om stängningen.

– Det har varit blandade reaktioner och många frågor. En del har varit skeptiska, men vi tror inte att besökarna ska märka så mycket. Vi ska se till att de får information ändå, säger Christina Leinonen.

På fredagseftermiddagen samlades tidigare anställda på Turistcenter för att träffas och ta farväl av turistbyrån. En av dem var Linda Jonsson Melin som ser en risk att en nedläggning slår tillbaka mot besöksnäringen.

– Det här känns jättetråkigt. Tyvärr tror jag att man kommer att få tänka om. Jag tror inte att alla utländska besökare, äldre och barnfamiljer hittar all information på webben. Man kan nog förlora besökare på det här, säger hon.

Norrköpingsbon Lovisa Granath som passerade utanför turistbyrån på fredagseftermiddagen instämmer.

– En turistbyrå behövs för utländska turister. Man ska nog inte underskatta det mänskliga mötet för att få tips på vad man kan göra i en ny stad, säger hon.

Av de anställda på Turistcenter går två vidare till andra uppgifter med bland annat destinationsutveckling och en har valt att säga upp sig. Viveca Valgren är en av dem som får nya arbetsuppgifter.

– Det är klart att det är med blandade känslor man går in i en ny tid. Men det känns också kreativt och spännande, säger hon.

De anställda och tidigare anställda på turistbyrån tycks ha en sak gemensamt – trivseln på jobbet.

– Det är ett väldigt tacksamt jobb. Nästan alla är glada och blir positivt överraskade över allt Norrköping har att erbjuda. Jag kommer att sakna kontakten med gästerna, säger Petra Östelius som nu slutar efter att ha jobbat på turistbyrån i över 20 år.

Upplev Norrköping planerar nu att behovs- och säsongsanpassa besöksservicen genom att finnas på plats vid större evenemang, till exempel O-Ringen-staden nästa sommar. Dessutom ska man sätta upp ett flertal så kallade Info-points, med enklare turistinformation på strategiska platser runt om i Norrköping. Och under Kulturnatten har man öppet, med utökade öppettider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om