Sabine Seidl har sin familj i Tyskland. Sedan 2006 har hon varit kund hos Tele2. Sedan ett par år tillbaka har hon ett abonnemang som heter ”hemtelefoni via mobilnätet”, där hemtelefonen ringer via mobilnätet och därför, enligt Tele2, ska sänka kostnaderna. Månadskostnaden är 49 kronor plus en rörlig del för samtalskostnader, där minutpriset till Tyskland varit 35 öre per minut.

Men när fakturan för juli månad kom fick Sabine en chock.

– Helt utan förvarning har de höjt priset till fem kronor per minut. Om de åtminstone hade sagt till innan så hade jag ju kunnat välja att inte ringa längre samtal, berättar Sabine Seidl.

"Blir som en rävsax"

Hennes totala månadskostnad har tidigare legat på mellan 50 och 70 kronor. Juli månads faktura visade på 459 kronor. Minutpriset hade höjts med över 1 300 procent.

– Jag fick panik, det är mycket pengar för mig. Jag ringde till kundtjänst men där kunde de först inte svara på varför det blivit så här. När jag ringde andra gången sa de att det står att de höjt priset till fem kronor per minut från 1 juli, men att de inte behövt berätta det för kunderna, berättar Sabine Seidl vidare.

Eftersom hennes släktingar i Tyskland är äldre och inte har tillgång till datorer och internet är hemtelefonen det enda sättet de kan kommunicera på.

– Jag får väl återgå till brev, men man vill ju höra varandras röst. Det blir som en rävsax nu, för om jag skulle byta till utlandspaketet som kundtjänsten föreslog blir det ändå dyrare än det jag hade tidigare. Jag tänker också på alla andra som blir berörda, säger Sabine Seidl.

Kontakt efter ringmönster

Martin Kiessling är ansvarig för digital kommunikation och tillförordnad presskontakt på Tele2. Han bekräftar att priserna har justerats under sommaren. Detta för att anpassa priserna efter Tele2s kostnadsbild.

Han berättar också att Tele2 har som rutin att kontakta kunder via sms eller brev innan priserna justeras, om de ringt ett flertal eller långa utlandssamtal under de fyra senaste månaderna. Att det inte blivit av i Sabine Seidls fall beror på att ringmönstret inte sett ut på det sättet.

De som har ringt utomlands varje månad under de senaste fyra månaderna eller minst en timme under den perioden ska enligt rutin bli kontaktade.

Även de som har ringt minst sex samtal under fler än två av de senaste fyra månaderna, alternativt har ringt utomlands minst en halvtimme den senaste månaden ska också bli kontaktade.

– För de kunder som ringer regelbundet till utlandet rekommenderar vi att undersöka vilka nya priser som gäller till just de länderna.