– Mässan kallas för "samhällsbyggandets Almedalen", säger Martin Callmeryd, tillförordnad vd för Marknadsbolaget i Fjärde Storstadsregionen AB som samordnar insatserna på mässan som inleddes på onsdagen och avslutas på torsdag. Marknadsbolagets delägare är bland andra kommunerna Norrköping och Linköping, Länsförsäkringar och fastighetsbolagen Ståhls och Lundbergs. Bolagets uppgift är att få fler investeringar och etableringar i länet. Nu är det Ostlänken som hägrar – dubbelspåret för snabb tågpendling som ska möjliggöra boende i länets största köpingar och arbete i Stockholmsregionen. Eller tvärt om.

– Målgruppen på mässan är rätt. Ostlänken öppnar möjligheter för byggnationer och investeringar, säger Martin Callmeryd.

Det planeras för tusentals nya bostäder i Norrköping närmaste decenniet, exempelvis vid Inre Hamnen (Saltängen) och Butängen. Byggbolag, fastighetsbolag, arkitektbyråer och teknikkonsultbolag deltar i mässan.

Östergötland marknadsförs, men det sker mer på engelska än östgötska: På mässan Business Arena i Stockholm Waterfront Congress Centre knyter Marknadsbolaget kontakter i East Sweden Lounge. Där visualiseras stadsutbyggnaderna med hjälp av Urban Explorer Table:

– En ny teknik, där man på ett stort bord laddar ner 3D-kartor. Man kan se hur städerna växer fram med den här tekniken, säger Martin Callmeryd.