NT har tidigare redogjort för den tragiska händelsen som resulterade i en lex Mariaanmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
LÄS MER: Personalen gick - då hängde mannen sig
En äldre man har ett rep runt halsen när hemtjänstpersona kommer till hans lägenhet, men han hävdar bestämt att han vill vara i fred. Personalen lämnar då lägenheten för att ringa enhetschefen men uppmanas att kontakta hemsjukvården, även om mannen inte är patient där. Sjuksköterskan hänvisar till psykiatrins akutmottagning, men ändrar sig och ringer själv upp vårdcentralen. En läkare och hemtjänstpersonal återvänder senare till mannens bostad. Då har det gått över en timme och mannen har tagit sitt liv.
Men hemtjänstpersonalen har agerat helt korrekt utifrån situationen som var, enligt Anita Ottosson, medicinskt ansvarig sjuksköterska.
– Ingen kan kräva att komma in i någons lägenhet utan tillåtelse och det här var hans eget hem, säger hon.
Hon tillägger:
– Utanför slog personalen dessutom larm direkt och gjorde därmed precis vad som var möjligt i det akuta läget
Men att lämna någon med ett rep runt halsen, det måste väl ändå finnas regler för att ingripa när det gäller fara för folks liv?
– Här slog personalen ändå snabbt larm direkt utanför. Dessutom framkommer i arbetsmaterialet att personalen fick mannen att ta av snaran, innan han lämnades ensam.
Anita Ottosson anser dock att hjälpen kunde kommit betydligt snabbare om hemtjänstpersonalen haft möjlighet att på ett enkelt sätt komma i direktkontakt med vårdcentralen.
– Som det är nu får de sitta i kö precis som du och jag och bli uppringda. De anses vara patientens förlängda arm, säger hon.
Men ringde de aldrig 112?
– Inte som jag kan se det i utredningen, däremot till rådgivningen 1177. Så jag tror att det verkligen gjorde allt de kunde. Sedan är det inte heller säkert att de uppfattade faran att mannen verkligen skulle ta sitt liv. Tyvärr möter de dagligen gamla människor som säger att de inte vill leva, men det stannar vi det.
Det står i er analys att det finns brister i kompetensen kring patienter med suicidrisk, vari ligger bristerna?
– Det är inte riktat mot just hemtjänstpersonal, utan överlag. Det kan handla om att det saknas tydligt nedskrivna dokument och att det krävs ett tydliggörande vilka kontaktvägar som personalen ska använda.
Fotnot: IVO beslutade att inte vidta några åtgärder i ärendet.