– Vi har stora pensionsavgångar framför oss, samtidigt som vi inte fyller klasserna. Vi behöver helt enkelt få fler att börja plugga på Sjöfartshögskolan, säger Ted Bågfeldt, prefekt på Sjöfartshögskolan i Kalmar, när isbrytaren Atle kommit till Norrköpings hamn.

Han berättar att sjöfarten är en modern bransch, som dras med ett felaktigt rykte om dålig arbetsmiljö på gamla slitna båtar. Han säger att det inte är så längre.

– Det är ett jättebra jobb, där du kan arbeta på olika slags båtar. Du kan arbeta på skärgårdsbåtar där du kommer hem på kvällen eller på ett fartyg som åker jorden runt och kanske är borta två månader i taget. Sjöfarten är också en del av lösningen på klimatproblemen. det är få transportslag som har så låga koldioxidutsläpp, säger han.

Artikelbild

| Sanne Joosten går fjärde året på en fyraårig utbildning till sjökapten och stortrivs.

Sanne Joosten går fjärde året på en fyraårig utbildning till sjökapten på Sjöfartshögskolan.

– Jag trivs jättebra. Vi får bland annat lära oss navigering, lasthantering och läser sjörätt. I utbildningen ingår också 360 dagar till sjöss, hittills har jag varit ute 260 dagar, säger hon.

Hon har inte upplevt någon könsdiskriminering eller sexuella trakasserier.

– Jag tycker att det har varit jättebra och har blivit bra behandlad på alla båtar, säger hon.

Artikelbild

| En del besökare gick allra högst upp på Atle. Därifrån ser man riktigt långt.

Hon har båtlivet i släkten, både hennes pappa och farfar har arbetat som styrmän till sjöss. Nu går hon i deras fotspår och tycker att det är mycket som är fascinerande.

– Jag gillar livet ombord och arbetsuppgifterna. Man jobbar en månad och är ledig en. Det är roligt att få resa på jobbet, se olika hamnar och träffa olika nationaliteter.

Artikelbild

| Isbrytaren Atle lockade till sig rekordmånga besökare som ville gå ombord.

Hon säger att besättningen svetsas samman.

– Vi lär känna varandra och eftersom det är vi som är säkerhetsorganisationen måste vi lita på varandra. Vi får också brand- och sjukvårdsutbildning.

Artikelbild

| Livbojen, eller frälsarkransen, är märkt med isbrytaren namn.

Trycket för att komma ombord på isbrytaren Atle och se arbetet i hamnen var mycket stort under lördagen. Redan vid 12-tiden talade kapten Karl Herlin om rekord, då hade mer än 1100 personer varit ombord. Han stod vid bryggan och många ville ta selfies tillsammans med honom.

– Det är jättekul att så många kommer hit, säger han.

Artikelbild

| Ombord på Atle finns ett vardagsrum där besättningen umgås och spelar gitarr på kvällarna.

Henrik Åkerström, VD för Norrköpings hamn, var också glad över rekordet och att så många valt att komma till hamnen, som i vanliga fall är stängd för allmänheten.

– Det är roligt att Norrköpingsborna och andra vill se sin hamn. Det är ju vår hamn. Vi passar på att visa vad som händer här.