Samhällsbyggnadskontoret har sedan 2017 utrett vad man ska göra med Ljura bäck. Tanken är att på lång sikt klara dagvattenfrågorna för både befintlig och kommande bebyggelse. Bäckens kapacitet är begränsad, och det förekommer översvämningar vid höga flöden. Men det finns även andra mål. Man vill skapa en bättre boendemiljö inom området. Dessutom vill man utveckla naturvärden utmed bäcken, det vill säga göra den mer attraktiv och trivsam.
Bäcken är cirka tio kilometer lång, och av dessa är tre kilometer dolt i kulvert. Bäcken är mer eller mindre otillgänglig, men man anser att den på vissa sträckor har höga naturvärden.
För att göra området både mer attraktivt och för att komma till bukt med översvämningarna föreslås åtgärder i sju delprojekt. Bäckfåran föreslås öka för att minska översvämningar och man vill återskapa en naturlig bäck på cirka 1,5 kilometer. Planer finns på gång- och cykelvägar utmed Ensjön, Brånnestad och Lindö. Det ska också bli en ny passage under E22 vid Hageby. Ny vegetation ska ge fyra nya parkområden och lekmiljöer.
I dagsläget finns det, enligt samhällsbyggnadskontoret, pengar för att påbörja åtgärder utmed flygplatsen där det ska bli gång- och cykelväg och breddning av bäcken. Det finns även medel för att anlägga en park vid Hageby. För resterande planer kommer pengar att sökas.
Totalt räkar man med att projektet tar tio till tjugo år till en totalkostnad på upp till 300 miljoner kronor. En av motiveringen är att översvämningar kostar mycket pengar som drabbar både kommunen, fastighetsägare, försäkringsbolag och Trafikverket.