Man ser dem lite överallt ut med E4, lastbilarna som parkerat på vändplatserna där det är förbjudet att stanna. Förarna struntar i förbuden och kör upp sina ekipage och tar sedan paus och sover i flera timmar på platsen.

– Det blir bara mer och mer, säger Dennis Örnborg, som är trafikpolis.

– I stort sett varje dag ser vi dem, här kring Norrköping står de vid Norsholm, Melby, Löfstad, Himmelstalund, Björnsnäs.

Artikelbild

| Det är på vändplatser som den här som flera chaufförer parkerar olagligt.

I mån av tid jagar polisen dessa olovliga parkerare.

– Senast häromdan tog vi chaufförer som stannat för att sova. Den första tog vi vid 09-tiden på morgonen och bara en timme senare stod det en ny lastbil där.

Att chaufförerna väljer att parkera och sova på vändplatserna är i sig inte farligt. Det farliga är när de sedan ska köra ut, med en tungt lastad lastbil, på vägbanan på E4 där det inte finns något accelerationsfält.

Det tar då lång tid innan de kommer upp i rätt trafikrytm igen. Risken att någon annan bilist kör in i baken på lastbilen är i de fallen mycket stor.

Artikelbild

| Polisen bötfäller chaufförer som trotsar förbuden vid vändplatserna.

– Det är ett mindre under att ingen allvarlig olycka har skett ännu, säger Dennis Örnborg.

Han beskriver hur illa det är till exempel i det norrgående körfältet strax innan Löfstad.

Artikelbild

| Här på E4 vid Fiskeby uppger trafikpolisen att det ofta står lastbilar.

– Där finns en ficka i vägkanten uppe på kullen. När sedan chauffören kör iväg så blir det i nedförsbacken. Bilister som kommer bakom i 110 km/h ser inte lastbilen som nästan står stilla på andra sidan krönet.

De chaufförer som polisen tar på bar gärning får böter.

– Har man parkerat på motorvägen, eller dess av- och påfart, kostar det 2 000 kronor i böter. Står man på en vändplats där det är föreskrivet parkeringsförbud så kostar det 1 000 kronor i böter.

– De är mycket väl medvetna om att man inte får stå där. Men de tar en kalkylerad risk. Risken att en polispatrull kontrollerar dem är inte så stor.

– Chaufförerna pekar på färdskrivaren och menar att de måste stanna och ha sin rast som de enligt lag måste ta. Men då kanske man får planera lite och se till att stanna där det är tillåtet.

Dennis Örnborg menar att man måste ta tag i det här innan det sker en allvarlig olycka.

– I och med att Norrköping är en logistikstad så måste man ordna fram platser där chaufförerna kan parkera.

– Kommunen, staten, Trafikverket, logistikföretagen och polisen borde samverka kring det här för att få till en lösning, säger Dennis Örnborg.