I mitten av mars 2016 presenterades flyglinjen på evenemanget Flyg i Flygeln av Alwin Hollander, saledirector på BMI Regional. Göran Färm, dåvarande styrelseordförande i flygplatsbolaget, berättade också om det femåriga avtalet med flygbolaget och de 25 miljoner kronor i ägartillskott som bolaget fått för att få till en reguljär flygförbindelse.

På lördagskvällen kraschade allt när flygbolaget Flybmi i ett pressmeddelande berättade att alla deras flygningar till 25 destinationer i Europa stoppades med omedelbar verkan. De huvudsakliga orsakerna till flygstoppet uppgavs vara Brexit och bränslekostnaderna.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) hade på lördagskvällen inte fått någon information om flygstoppet. På söndagsförmiddagen berättar han att flygplatsen jobbar med att försöka få fram mer information än vad som framgick i pressmeddelandet från bolaget.

Artikelbild

| Lars Stjernkvist (S) var en av de många tlarna när flyglinjen presenterades.

– Vi har inte fått några indikationer på att flygbolaget var på obestånd. Att det är en osäker bransch och det pågår dramatiska förhandlingar kring Brexit det är omvärldskunskap vi hade, men att det skulle vara så här akut visste vi inte och vi kände inte till BMI:s problem, säger han.

Vad betyder det här för Norrköping och flygplatsen?

– Jag kan inte säga mer än det jag sade igår. Vi ska inte spekulera innan vi vet lite mer. Det vi sagt hela tiden är att reguljärflyget är viktigt, även om både privatflyg och charter har stora volymer på flygplatsen. Men vad det här betyder för reguljärflyget och vad det i sin tur betyder för flygplatsen det ska vi vänta med att uttala oss om tills vi vet mer.

Påverkar detta kommunens ekonomi?
Artikelbild

| Göran Färm var glad över ägartillskottet från kommunen till flygplatsbolaget. De extra pengarna innebar att avtalet med Bmi kunde träffas.

– Det är också en sådan fråga som vi får vänta med. Det som är akut nu är att hjälpa dem som bokat flygresor och undrar hur i all sin dar de ska ta sig vidare.

Kommunen tecknade ett femårigt avtal med Flybmi och gick in med en förlustgaranti när flyglinjen startade. Vad betyder det nu?

– Det var kostnaden för den här flyglinjen. Det avtal som vi träffade med BMI gäller just Münchenflyget. Vad vi gjorde från kommunens sida, som ägare, var att vi gjorde en förstärkning av flygbolagets kapital för att de skulle kunna gå in i det här avtalet. Det är flygbolaget som har tecknat avtalet. Vi sköt till extra pengar till flygplatsen för att de skulle kunna teckna avtalet.

Men det räckte alltså inte?

– Det vet vi inte. Det får vi se. Just nu är prio ett de enskilda människor som akut behöver stöd, sedan får vi återkomma till de andra frågorna när vi vet vad som händer.