Det gäller korsningen Kungsängsleden, Lidaleden, Ånestadsgatan i Norrköping som sedan 2010 har stopplikt mot Kungsängsleden. Det här var tidigare en olycksdrabbad korsning, med flera trafikolyckor om året, men sedan stopplikten infördes har man sett en rejäl minskning.
– Det var fyra olyckor 2009 och fem 2010, det är det vi fått rapporterat från polis och sjukvård, säger Andreas Lundqvist, trafikplanerare på Norrköpings kommun, som berättar om hur det såg ut innan man införde stopplikt.
Han fortsätter:
– 2013 var det två trafikolyckor och sedan var det en trafikolycka 2019, samt den som var för några veckor sedan.
Trafikolyckan som han syftar på inträffade torsdagen 6 februari, då tre bilister krockade i korsningen och sju personer drabbades. Ingen person skadades allvarligt men två personer fick föras till sjukhus.
Enligt Sofie Öberg Olsson, som bott i området i 21 år och ofta blir ståendes vid stoppskylten, går det många gånger väldigt fort på Kungsängsleden.
– De kör som galningar där, säger hon och påpekar att det är svårt att ta sig över vägen på ett säkert sätt och att det bildas långa köer, särskilt i rusningstid.
Hon anser att en rondell på platsen är det enda rätta. En rondell skulle minimera olycksrisken, minska bilköerna, sänka hastigheten, öka framkomligheten för bussen och ge positiv påverkan på miljön, menar hon.
– Jag trodde att de skulle bygga en rondell när de byggde om korsningen, i stället blev det stopplikt.
Efter olyckan som inträffade för några veckor sedan har kommunen mottagit flera synpunkter från allmänheten gällande den aktuella korsningen, som gör att man nu kommer att titta närmare på trafiksituationen där.
– Vi kommer att mäta hastigheten på Kungsängsleden i första hand. Är det så att hastighetsbegränsningen inte följs får vi jobba vidare från det, säger Andreas Lundqvist och berättar att hastighetsmätningen kommer att ske under våren.
Varför blev det stopplikt och inte rondell, då för tio år sedan?
– Jag vet tyvärr inte hur man resonerade då, men Kungsängsleden har ett mycket starkare stråk än såväl Lidaleden som Ånestadsgatan, sett till hur mycket trafik som rör sig. Vi har inte fått in några tidigare rapporter om framkomlighetsproblem här, och då har man bestämt att Kungsängsleden är huvudled och då ska vi ha prioritet på den vägen, säger Andreas Lundqvist.