Norrköpings kommun har förlorat mellan 35 och 36 miljoner kronor på felaktigt genomförda upphandlingar av den tidigare digitaliseringsdirektören, det visar den utredning som presenterades under tisdagens presskonferens i Rådhuset.
Utöver de 35 miljonerna kan kommunen också behöva betala en upphandlingsskadeavgift (en slags böter som tillfaller staten) på grund av otillåtna direktupphandlingar. Avgiften kan uppgå till tio miljoner kronor, eller högst tio procent av avtalsvärdet.
Utredningen visar att den tidigare digitaliseringsdirektören systematiskt anlitat kollegor från sin tidigare arbetsgivare.
– Att pusha fram sina tidigare kollegor är oetiskt och kan också vara ett delikatessjäv, säger Martin Krüger, auktoriserad revisor vid KPMG som utrett digitaliseringsavdelningens hantering av upphandlingar, avrop och inköp relaterat till konsulttjänster.
Norrköping kommuns tidigare digitaliseringsdirektör polisanmäldes i september, några månader efter det att han frivilligt lämnat sin tjänst.
Efter det har ytterligare två chefer lämnat avdelningen.
Kommunstyrelsen beställde en egen rapport om turerna på digitaliseringsavdelningen. Precis som den tidigare granskningen som revisorerna låtit genomföra är det KPMG som gjort granskningen.
Den skulle enligt planen varit klar i oktober, men försenades och presenterades först vid en presskonferens på tisdagen.
Texten kommer att uppdateras.