Olycksrisken ökar för cyklister och gångtrafikanter på Lindövägen när gatubelysningen framöver släcks på trafikleden av besparingsskäl. Utöver trafikledens gatubelysning är det få lampor som lyser upp gång- och cykelvägarna.
– Det kommer att bli kolsvart för oss cykelpendlare. Dessutom finns det inget avskiljande mellan gata och cykelbana. Att cykla i mörker bredvid bilar som kör i minst 60 km/h är ju faktiskt en uppenbar livsfara, berättar pendlaren Lotta Lanne.
Hon bor i Marby och tar helst cykeln in till Norrköping via Lindö. Hon belyser vikten av att vara rätt utrustad. Hjälm, pannlampa och reflexväst är ovärderliga som komplement till lyse och reflexer på cykeln.
– Generellt sett tror jag att vi som bor utanför tätorten är mer vana än "stadsbor" att ta med säkerhetsutrustningen ut på kvällspromenaden i mörkret. Är det så att det blir mörkare på Lindövägen får väl alla i trafiken köra mer försiktigt.
Hon upplever i vanliga fall cykelvägen mellan centrum och Lindö som helt okej, men att mörkret gör det besvärligt.
– Jag anser att alla, både cyklister och gångtrafikanter, bör investera i en reflexväst.
I nästa mening förklarar hon att kommunerna – för att spara pengar och energi – kanske inte bara gör fel som släcker.
– Ur energi- och klimatsynpunkt behöver det faktiskt inte lysa överallt. Men trafiksäkerheten får förstås inte äventyras. Belysningen ska vara bra i vägkorsningar och vid övergångsställen. Bilisterna klarar sig oftast, värre är det med cyklister och gångtrafikanter om olyckan är framme. Som cyklist är jag trygg med att jag syns och har bra belysning, säger hon.
Kommunen ska spara två miljoner kronor på gatubelysningen i Norrköping. I januari förklarade ansvariga att belysningen på tolv större trafikleder kommer att påverkas och åtminstone delvis släckas ned.
Kommunalrådet Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden, var delaktig i beslutet och förstår allvaret.
– Vi är självklart medvetna om att det blir mörkare när belysning släcks ner även om man som cyklist är skyldig att ha belysning på sin cykel. Det gäller både i stan och på landet där det oftast helt saknas vägbelysning, säger hon.
Karin Jonsson hävdar att det varken är kul eller önskvärt att släcka belysningen av ekonomiska skäl.
– Den milda vintern kan göra att vi kanske kan göra en omfördelning i tekniska nämndens budget som dämpar besparingskraven. Vi räknar på detta, utvecklar hon.