Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, förklarar att Gymnastikgatan och Hospitalsgatan är exempel på hållplatser i tätorten som kan tas bort för ökad hastighet. Han anser att alternativen som erbjuds är fullgoda.
– Stannar vi vid för många hållplatser blir medelhastigheten så låg att kollektivtrafiken inte lockar. Generellt sett brukar snittet oftast gå ner i städerna. Det går inte att komma ifrån att det blir kompromisser i en allmän kollektivtrafik. Vissa får gå lite längre. Vi har ett utbud som vi försöker göra mer komplett. De här besluten är alltid svåra att ta, säger han.
I nästa mening säger Mattias Näsström att han har förståelse för att Östgötatrafikens val blir kritiserade.
– Folk ser till sig själva och det är inte så konstigt med det. Men vi har försökt att förklara bakgrunden till resonemanget.
Vet du hur många minuter ni sparar mellan Klockaretorpet och Vidablick genom att ta bort hållplatser?
– Nej, det kan jag inte säga. Syftet är att en högre medelhastighet ska öppna för 18 procent mer buss- och spårvagnstrafik i Norrköping efter omläggningen. Det finns en stor potential inom just spårvagnstrafiken.
Linjerna 2 och 3 i Norrköping är de mest frekventerade i Östergötland med 2,5 miljoner resande vardera per år.
– Spårvagnarna är populära. Men spår och underhåll är dyrt och då vill vi att vagnarna ska utnyttjas på ett optimalt sätt. Samtidigt kommer det nya spårvagnar på marknaden som passar våra äldre bättre med låggolv, förklarar han.