Företagaren vägrade att ge upp "sin bebis"

Det började trevande. Men nu har Åsa Tobers fruktföretag vuxit rejält med fem anställda som levererar runtom i regionen.

Åsa Tober öppnar dörren in till de lokaler som företaget nu finns i, granne med Tallbackens vandrarhem. Och nära till hemmet i Svärtinge Udde.

Åsa Tober öppnar dörren in till de lokaler som företaget nu finns i, granne med Tallbackens vandrarhem. Och nära till hemmet i Svärtinge Udde.

Foto: Inger Ramstedt

Norrköpings kommun2020-02-23 08:00

– Det har gått sakta, men det har hela tiden gått uppåt, säger egenföretagaren Åsa Tober när hon tar emot i lokalerna som ligger granne med Tallbackens vandrarhem i Svärtinge.

Här har företaget Frukt och trivsel legat sedan 2011. Men allt startade 2010, hemma i Svärtinge Udde, tillsammans med en granne. Båda saknade jobb och så kläcktes idén om att leverera frukt till företag för att höja trivseln.

– Kontoret hade vi i en liten gårdsbyggnad på tomten och vi packade i garaget och körde ut med våra egna bilar. Vi hade väl 10–15 kunder då, minns Åsa.

Efter en tid hoppade dock Åsas kompanjon av för att göra annat.

– Då kom jag till ett vägskäl, fortsätta eller inte? Men min man peppade mig, säger hon, och kan nu konstatera att det beslutet var rätt. 

Samtidigt började funderingen på att hitta en ny kompanjon "för inte kan jag klara det här själv!" Men det kunde hon. Och flyt hade hon, när lokalen vid Tallbacken blev ledig.

– Den hade tidigare hyrts av en grönsakhandlare så det fanns ett kylrum. Men det fick vi tyvärr riva, eftersom vi behövde utrymmet till annat. Men jag köpte ett kylaggregat på nätet och så fick vi hjälp att bygga ett nytt, säger hon och visar resultatet.

Utanför vid en bänk sitter en av de numera fem anställda i företaget, Emma Asplund Nyrén och förebereder för korgleveranser. Den här dagen fylls korgarna även på med godis.

– Vi brukar lägga i lite sådant inför alla hjärtans dag, påsk och så, förklara Åsa och möts av ytterligare en anställd, Nils Bjerner,  som är på väg in efter att ha varit ute hos kunder med ett gäng fruktkorgar.

– Nu ska korgarna rengöras, säger han och påbörjar sin arbetsuppgift.

Men vägen hit, till ett företag som rullar på och som gjort det möjligt för Åsa att ta ut lön, anställa personal och köpa in fem transportbilar som nu rullar i verksamheten, har inte varit en dans på rosor.

– Det är de två senaste åren det börjat gå riktigt bra. I dag har vi en kundstock över 250 företag. Innan dess tänkte jag flera gånger kasta in handduken, men så funderade jag på alternativet – att sälja. Nej, det här är min bebis, fortsätter hon

Från början fanns kunderna i Norrköping och Linköping. Nu går fruktleveranserna till hela regionen.

– Ja, efterfrågan har ökat. Jag lägger ner mycket tid på att ringa runt till företag för att erbjuda abonnemang. Och jag har upptäckt att jag faktiskt är rätt bra på det, säger Åsa med ett stort skratt.

För hon är helt självlärd. Några kurser i marknadsföring eller liknande har hon inte gått. Däremot har hon varit med många nätverk som gett henne möjlighet att skapa nya kontakter. 

Nyligen blev företaget på nytt så kallat ekocertifierat, något som Åsa gärna berättar om.

– Det innebär bland annat att vi uppfyller kraven när det gäller rätt märkning på kartonger, hur vi förvarar frukterna och att vi har en plan för om våra kunder inte är nöjda, förklarar hon.

Kunderna består av såväl mindre som stora företag. Mixen gör, enligt Åsa,  att det inte blir så sårbart om någon hoppar av abonnemangen.

Men med den oron i tankarna går hon inte längre utan ser i stället möjligheten att växa ännu mer.

– Tanken är först och främst att växa på de orter där vi redan levererar. Det är inte alls omöjligt. Men för att lyckas måste man vara uthållig, ha tålamod  och inte sätta sig själv först utan jobbet. Och sjävklart jobba oförtrutet med kvalitet, konstaterar hon.

Konstnärlig ådra

Namn: Åsa Tober

Ålder: 54 år

Familj: Gift med Mark Tober, två vuxna söner.

Gör på fritiden: Målar allra helst, akvarell och akryl. Pysslar i trädgården och läser.

Tre tips för att lyckas som företagare: Uthållighet: Ha en långsiktig plan, förvänta dig inte snabb framgång, väx organiskt. Nätverka: bygg ett kontaktnät. Visa att du finns och är bra på det du gör. Sätt upp mål och delmål: belöna dig själv när du nått dem. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!