Här fanns den första bron över Strömmen

Om Femöresbron är favoriten är sannolikt Gamlebro den näst populäraste passagen över Strömmen. Förr hette den Järnbron.

Järnbron, Swartziska huset och sockerbruket Gripen tecknat av M Karl år 1845.

Järnbron, Swartziska huset och sockerbruket Gripen tecknat av M Karl år 1845.

Foto: Arkiv

Norrköpings kommun2020-02-10 19:00

Norrköpingsbornas favoritbro, Femöresbron, lyser fortfarande med sin frånvaro. I brist på den trivsamma passagen över Strömmen får vi i stället fokusera på en annan av Norrköpings finaste broar: Gamlebro. 

När Norrköping en gång i tiden började växa på allvar, på båda sidor om Strömmen, blev behovet av en smidig förbindelse över vattnet snart akut. Den första bron i Norrköping som någonsin omnämnts historiskt är just Gamlebro, mellan Västgötegatan och Järnbrogatan, som av allt att döma var i bruk i början av 1300-talet. 

Att Norrköpings första bro byggdes just där är naturligt. Där var Strömmen som smalast. Under flera hundra år var också Gamlebro den enda riktiga bron över Strömmen. Men där Strömmen var som smalast var den också som stridast och vildast. Vårfloden 1788 var värre än någonsin och slet med sig hela bron. Då hade den redan byggts upp en gång efter att ha brunnit 1719 i samband med det ryska "besöket". 

På 1830-talet byggdes en ny bro på samma plats. En gjutjärnsbro, vackert välvd över Strömmen, som fick heta Järnbron. Den ersattes i sin tur i december 1938 av den bro som än i dag är i bruk med ursprungsnamnet Gamlebro. 

Namnbytet var logiskt. Den nya, bredare bron var av cement i stället för av järn och man ville istället ha ett namn som "häntyder på broförbindelsens ålder". Järnbrogatan heter emellertid fortfarande Järnbrogatan.

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!