NT Nostalgi-sidan är inne i en transportfas för tillfället. Förra veckan mindes vi Vimman. Nu gör vi ett nedslag på Norrköpings flygplats och återvänder tillfälligt till början av april 1969. Det var då SAS satte in andra generationens jetplan, tvåmotoriga DC-9-21, på sträckan Norrköping–Köpenhamn.
En stor dag i flygets Norrköping, som man får förmoda.
Stadsfullmäktiges ordförande Sven Lutteman förrättade den officiella invigningen av jetlinjen i samband med att det tidiga morgonplanet skulle lyfta från Kungsängen med destination Köpenhamn. NT bevakade invigningen men skrev också:
"Egentligen blev det något av en inofficiell invigning av jetlinjen redan på måndagskvällen då 'Svipdag', en av bolagets tio DC-9:or, landade klockan 23:45 med passagerare från Köpenhamn".
Tidigare hade rutten under fem år trafikerats av "vanliga" Metropolitanplan och blivit en stor framgång med 73 000 passagerare under perioden. Ett lyckat drag var beslutet att mellanlanda i Jönköping på vägen till och från Köpenhamn.
Med introduktionen av DC-9:orna lade samtidigt SAS om tidtabellen för det sena kvällsflyget till Norrköping. I fortsättningen skulle det inte lämna Kastrup förrän 22:05 vilket öppnade nya möjligheter för resenärerna. NT räknade ut att om man startade från Madrid klockan 18:05, Zürich 19:10, London 19:20, Frankfurt 19:40 eller Hamburg 20:00 skulle man vara hemma i Norrköping samma kväll.
Norrköpings flygplats invigdes den 9 september 1934.