Företaget började i Norrköping under 2016 på hobbybasis. Men det var först på våren 2017 som grundarna till The Nordic Soda Company började jobba med sitt företag och produkterna på riktigt allvar.
– Det var jag, Marcus Nyberg och Daniel Gustafsson som grundade företaget. Grundtanken var att vi ville göra ekologisk läsk. Vi såg en avsaknad av bra ekologiska alternativ på dryckesavdelningen, säger Thomas Jensen.
I dag är företaget ledande inom ekologiska drycker i Sverige. Det har gått fort. I dag har Ica, Coop och Axfood bolagets produkter i sortimentet. Marcus Nyberg och Thomas Jensen beskriver båda det snabba växandet som roligt och som ett bevis på att idén har fungerat. Samtidigt har också tiden varit krävande. Båda talar om problem med likviditeten när bolaget växt så snabbt. Alltså problem att kunna betala därför att det saknas pengar, trots att bolaget går bra.
– Men vi har haft bra hjälp av både Almi och banken. Så det har löst sig. Men det har varit kämpigt, säger Marcus Nyberg.
Ett sätt för bolaget att hantera likviditetskriser har också varit att starta så kallad crowdfunding. Det vill säga att en stor grupp individer med små summor hjälper till att finansiera en verksamhet, i stället för att en eller ett fåtal investerare bidrar med en större summa. Företaget har gjort tre kampanjer och har 527 mindre ägare.
– Det är människor som är intresserade och som vill hjälpa till. Det är roligt med engagemanget, säger Thomas Jensen.
Miljötänkandet genomsyrar bolaget. Båda berättar att transporten av bolagets drycker sker på tåg. Bolagets försäljare använder också tåget för att träffa kunder och färgämnen och konserveringsmedel är bortvalt i bolagets produkter. En tredjedel av bolagets vinst är tänkt att ges tillbaka till världen. Man kallar det för A Third to the World.
– Vi grundare har alla familj, har småbarn som vi tänker på. Vårt mål är att driva ett framgångsrikt företag. Men man behöver inte tjäna pengar så att man spyr. En tredjedel av vår vinst går tillbaka till världen. Vi har skänkt pengar till kampen mot barndiabetes. Vi är medfinansiär till byggandet av en skola i Nairobi i Kenya, säger Thomas Jensen.
– Allt vi gör lämnar avtryck på jorden. Det är en tanke vi har med oss. Vi kommer alltid att vilja fortsätta att skänka pengar till projekt. Det är en viktig del av företagande för oss. Sen kanske vi måste se till att få in tips om vad vi skulle kunna stödja, utan att det ger för mycket extrajobb för oss, säger Marcus Nyberg.
Hur vet era kunder att pengarna faktiskt går till välgörenhet?
– År två gjorde vi ingen vinst men valde ändå att försöka hitta ett sätt att bidra. Det bidrog till skolan i Kenya. Detta följer vi upp med jämna mellanrum i våra sociala medier. Vi kommer också göra en resa för att visa resultatet när projektet är färdigt, säger Marcus Nyberg.
Bolaget har två varumärken och sammanlagt 22 olika smaker. Det ena varumärket fokuserar på läskedrycker och kallas The Dirtwater Fox Brewery. Det andra varumärket kallas Ekobryggeriet och är tonic i olika varianter.
– Det är en fördel för oss att vara så pass små. Vi kan rätt snabbt lansera en ny smak. Ett exempel var när vi tillsammans med en restaurangkedja lanserade en läsknyhet. Det tog bara några veckor från idé till att den fanns på restaurangen, säger Marcus Nyberg.
Enligt ägarna är kurvan över bolagets omsättning brant uppåt. Man tror på en ökad omsättning i år och nästa år och att bolaget ska nå fler marknader.
– Det är ju målet att vi ska växa och det ser så ut. Vi räknar med en omsättning på runt 40 miljoner i år. Nästa kan det kanske bli 70 miljoner kronor i omsättning. Samtidigt måste vi vara beredda och känna att vi orkar med expansionen. Där behöver vi ha beredskap så att vi klarar det, säger Thomas Jensen.
Med produktion i Skåne och Österrike är frågan hur mycket bolaget är ett Norrköpingsföretag, hur fast förankrat det är i staden? Men där är bolagets ägare klara. En flytt av verksamheten är inte aktuell, någonsin.
– Norrköping ligger bra rent geografiskt och ska vi exempelvis till Stockholm kan vi jobba på tåget. Det behövs inget kontor där. Det är inga problem. Vi är också alla östgötar som startat företaget. Det är bara Thomas som bor i Linköping och håller på Hammarby. Vi andra bor i Norrköping och håller på IFK, säger Marcus Nyberg och skrattar.
– Vi trivs i Norrköping, säger Thomas Jensen.