Norrköpings Hamn har ungefär 160 maskiner. En del av maskinerna drivs fortfarande med diesel, men 2019 inleddes en omställning för att helt få bort fossila bränslen från maskinparken.
– Det här är konkreta åtgärder som bidrar till att minska hamnens utsläpp av växthusgaser, ett viktigt förändringsarbete som vi är stolta över, säger Henrik Åkerström, vd.
Den 1 april ska de sista dieseldrivna maskinerna övergå till HVO 100, alltså hydrerade vegetabiliska oljor. Det är ett bränsle med dieselliknande egenskaper, som tillverkas av bland annat slaktavfall och andra restprodukter i det naturliga kretsloppet. Men hamnen låser sig inte vid enbart en lösning.
– Nu finns HVO att tillgå, men vi kan behöva titta på eldrift, biogas och andra alternativ. Vi kan få hoppa på tuvor tills frågan om alternativ till fossilfria bränslen är löst, säger Henrik Åkerström.
Parallellt pågår en långsiktig omställning till eldrift för kranar och truckar som tidigare har drivits på fossilt bränsle.
– Det är förenat med större investeringar. Vi har haft ett investeringsprogram där gamla kranar har fasats ut och nya moderna har kommit i drift, säger Ola Hjärtström.
Alla kranar för containerhantering är redan eldrivna. Senast i raden av investeringar är en elkran med förmåga att tillvarata överskottsel. Den togs i drift vid årsskiftet vid Öhmansterminalen.
Med övergången till HVO100 i maskinparken räknar Norrköpings Hamn med en 80–90-procentig minskning av koldioxidutsläppen.