Nu läggs planerade bygget på is

Nu stoppas all planering för utbyggnaden av spårvagnsnätet i Norrköping under de närmaste åren. Förbifarten Johannisborgsleden bedöms som viktigare.

Den planerade spårvagnslinjen mellan Ljura centrum och Söder Tull är lagd i malpåse tillsvidare.

Den planerade spårvagnslinjen mellan Ljura centrum och Söder Tull är lagd i malpåse tillsvidare.

Foto: Nina Broman

Norrköpings kommun2020-01-09 20:00

Planerna på en ny spårvagnslinje mellan Ljura centrum och Söder Tull läggs i malpåse tillsvidare till följd av neddragningarna i höstens budget. Tekniska nämnden har tagit tillbaka sin ansökan om detaljplan och begär nu hos samhällsplaneringsnämnden att planarbetet ska avslutas, bara något halvår innan ett förslag skulle vara klart att visas för samråd.

Nämndens ordförande Karin Jonsson (C) menar att beslutet för med sig stor påverkan på kollektivtrafiken i centrala Norrköping.

– Den här dragningen över Ljura skulle ha förbättrat kollektivtrafiken betydligt. Det hade sparat många minuter i restid mellan till exempel Norr tull och Hageby. Vi har för dålig fart på kollektivtrafiken inne i Norrköping i dag och vi ligger också lite efter med att utveckla kollektivtrafiken.

Slutfakturan för det arbete som hittills lagts ned på detaljplanearbetet landar på 700 000 kronor, men betydligt större belopp har lagts ned under de år förberedelserna för den nya spårvagnssträckningen pågått.

– Det är inget som är ogjort. Mycket av det grundmaterial som tagits fram förberedelserna kan man ta fram senare, om det blir aktuellt igen, säger Karin Jonsson.

Så sent som i somras beviljade Trafikverket medel i form av stadsmiljöavtal motsvarande mer än halva kostnaden för Ljuralänken, det vill säga omkring  40 miljoner kronor. 

– Vi beviljades så stora bidrag för att Ljuralänken bedömdes som en så bra satsning för kollektivtrafiken. 

I och med beslutet att stoppa spårvagnsutbyggnaden fryser de pengarna inne. 

– Att inte använda bidragen nu är så klart en chansning, för vi vet inte hur det blir framöver med de väldigt fördelaktiga stadsmiljöavtalen. Vi bedömer ändå inte att vi har ekonomi till den. Vi har gått igenom väldigt noggrannt vad vi kan banta ned på investeringssidan.

Ljuralänken var inte den enda investeringen som Tekniska nämnden strök från sin lista över planerade projekt i samband med budgeten. Spårvagnslinjen till Vrinnevi liksom förbifarten Johannisborgsleden har också pausats i väntan på bättre ekonomi.

När tror du att det kan bli aktuellt att bygga Ljuralänken eller spårvagnsförbindelsen till Vrinnevi?

– Inte inom de närmaste åren. Vi får se hur det blir med Johannisborgsförbindelsen, den är viktig att få till med tanke på all ombyggnad i centrala Norrköping, menar Karin Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!