"Alkoläsk riktar sig till ungdomar"
Östgötarna dricker allt mer alkoläsk och cider. Detta oroar Ungdomens nykterhetsförbund, UNF.
Foto: Thure Wikberg/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Försäljningen av alkoläsk och cider i Östergötland har ökat med 7,3 procent under årets elva första månader. UNF menar att det är tydligt att alkoläsken vänder sig till ungdomar.
Dels döljer den söta smaken alkoholen och lurar ungdomar att dricka mer än de klarar av, dels är den glättiga marknadsföringen av alkoläsken uppenbarligen riktad mot ungdomar, menar UNF.
? Det här är ingen dryck för 40-åriga kostymnissar, säger Robert Damberg.
Enligt honom har det också konstaterats att alkoläsk och cider ofta köps ut av langare.
Åsa Tengkvist är områdeschef för Systembolaget i Norrköping. Hon konstaterar att företaget inte har rätt att diskriminera några produkter. Systembolaget ville till en början inte ta in alkoläsken i sitt sortiment, men tvingades till det 1997 på grund av EU: s konkurrenslagstiftning.
<b>Vad säger du om UNF:s kritik att drycken riktar sig till ungdomar?</b>
? Jag kan förstå att de tycker det. Men vårt jobb handlar om att motverka att ungdomar får tag i det här och att minimera langning.
Den förra regeringen föreslog en höjning på sex kronor litern på alkoläsken. UNF vill se en ännu större höjning. Åsa Tengkvist tror att en prishöjning skulle påverka försäljningen.
? Det tror jag. Prisnivåer är en bra påverkansfaktor, säger hon.
I landet som helhet har försäljningen av alkoläsk och cider ökat med 7,7 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!