Biltema har ­ökat på sin försäljning

Biltema ökade i fjol den svenska försäljningen med närmare 14 procent.

Lång kö. En bra stund innan öppningen var många på plats.

Lång kö. En bra stund innan öppningen var många på plats.

Foto: Joakim Blomqvist

Östergötland2014-08-13 02:00

Biltemas färska årsredovisning för 2013 visar att omsättningen landade på 3,5 miljarder kronor och rörelseresultatet ökade till 158 miljoner kronor.

– Förklaringen är vår starka expansion och att fler kvinnor har hittat till oss, säger Johan Horsak, vd för Biltema i Sverige.

Och satsningen fortsätter. Mer än 60 nya varuhus kommer att öppnas i Norden de kommande åren. Det senaste tillskottet är varuhuset i Norrköping som öppnade 12 juni. Där har första månaden gått bra.

– Norrköpingsetableringen är den bästa som gjorts i landet. Folk där känner redan igen Biltema från Linköping, säger Johan Horsak.

– Jag hade höga förväntningar men de har överträffats, säger David Sundberg, varuhuschef på Biltema i Norrköping.

Tror ni att det är nya kunder som hittat till er eller är det folk som annars brukar åka till Linköping?

– Vi har helt klart hittat nya kunder. Den gemensamma känslan är att vår etablering här i Norrköping har varit efterlängtad, säger David Sundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om