Med sitt läge vid gamla riksettan/E4 och järnvägen är silon ett känt landmärke i Linghem. Länge var den dessutom en fantastisk reklampelare för Göta Lantmän, med ljusskyltar för allt från traktorer till grismat och gödsel.
Silon byggdes 1958, men lagom till 50-årsjubileet 2008 slutade Lantmännen att använda den. Sedan dess har den stått tom och övergiven, bortsett från en och annan graffitimålare.
Men nu har det börjat hända saker. David Burman – bilhandlare med affärer i Linköping, Norrköping och Mjölby – har köpt anläggningen av Lantmännen. Området har städats upp och håller på att stängslas in. Ett 100-tal nya bilar står parkerade runt silon.
– Jag har länge letat efter någonstans att parkera mina bilar innan de ska levereras ut, och silotomten är på 13 000 kvadratmeter. Läget i Linghem är perfekt för mig, mitt emellan Linköping och Norrköping. Dessutom är marken väldigt mycket billigare än på Tornby i Linköping, konstaterar han.
Frågan är nu vad som ska hända med silon. I vintras revs silon i Väderstad – är det Linghems tur nu?
– Jag har fått rivningslov. Men det roligaste vore ju om den kunde komma till användning. Någon kanske kan odla champinjoner eller bygga en klätteranläggning? Någon kanske har behov av jättemycket el – här finns 750 ampere. Jag väntar något år med att riva och ser om något kommer upp. Alla med idéer är välkomna att höra av sig, säger David Burman.
Det finns en hel del utrustning för spannmålshantering kvar i anläggningen.
– Den kanske skulle kunna komma till nytta i det krigsdrabbade Ukraina. Om det finns någon som kan montera ner och transportera utrustningen dit, funderar David.
Att riva en anläggning av den här storleken är både dyrt och svårt. Det rör sig om 16 sammanlänkade torn, över 40 meter höga.
– Jag har haft ett par rivningsfirmor här för att titta på det. Förutom all betong så bedömde de att det finns runt 690 ton stål i byggnaden, berättar David.
Tillsammans med de runda tornen finns en fyrkantig byggnad. David Burman planerar att riva de översta våningarna på den, men behålla de tre nedersta som lager.
– Det blir bra för vinterförvaring av motorcyklar, däck och annat. Laddplatser för bilar kan jag också ha där, säger David.