Drop in-tider ska ge körkort snabbt
Linköping är försti landet med att införa drop in för att skriva teoriprovet. Det är ett försök att korta de långa köerna.
Linköping är först i landet att införa drop in-tider för körtkortets teoretiska prov. arkivbild: scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Och köerna till teoriprovet är långa. Inte förrän i början på augusti kan man få ett skrivtillfälle, får NT veta när vi ringer till Vägverket.
En evighet
För en 18-åring med hela sommaren framför sig kan sju veckor, eller 49 dagar, kännas som en evighet. Men även Vägverket tycker att det är lång tid.
Enligt deras policy ska man inte behöva vänta längre än 21 dagar, berättar Peo Nilsson, avdelningschef vid Förarenheten i Linköping. Därför har man i Linköping infört drop in tider för teoriprovet.
- Det är ett försöksprojekt som vi ska utvärdera i augusti. Har köerna minskat till de bokade skrivtillfällena finns det inte anledning att fortsätta med drop in-tiderna, säger han.
Ute i god tid
Varje torsdag, runt lunch, fram till och med vecka 27 kan den som får lust, skriva teoriprovet. Då anmäler man sig, får en kölapp och får vänta in nästa lediga skrivtid. 14 personer i taget får skriva och totalt kan 56 personer skriva under en dag. Projektet har pågått i tre veckor och intresset har varit ganska stort, berättar Peo Nilsson. Skrivsugna har varit där en timme i förväg.
- Vi har inte haft fullt vid något av tillfällena. Men vi har inte gjort någon större marknadsföring utan vi har upplyst folk som har ringt. Vi vill känna oss för och vill inte ha helkaos.
Ingen spärr
Klarar man teoriprovet fungerar det som vanligt med uppkörningen. Förr fanns en viss tidsspärr mellan teoriprov och förarprov. Så är det inte i dag, utan det beror helt på efterfrågan.
Under året har Vägverket anställt och utbildat fler personal för att möta köerna med körkortssugna. Samtidigt är det färre som klarar teoriprovet.
Kunskapsnivån sjunker
- Kunskapsnivån sjunker ganska rejält. En hypotes är den allmänna inställningen till prov. För 15-20 år sedan var de ganska skämsigt att misslyckas med ett prov. Så är det inte idag samtidigt som det är relativt billigt att skriva. Många chansar. Men då är man inte speciellt motiverad, säger Peo Nilsson.
Teorin på körskolorna är individuell och det är upp till var och en hur mycket man lär sig.
Teoriprovet är databaserat. På Vägverkets hemsida kan man se en demonstration av provets upplägg.
För att ta körkort för motorcykel (A), bil (B) och traktor ska du svara på 70 frågor på 50 minuter. På varje fråga finns flera svarsalternativ men bara ett är rätt.
För att bli godkänd för behörigheterna A, B och traktor måste du ha minst 52 poäng. Ett poäng ges för varje rätt svar.
Kunskapsprovet för behörighet B är översatt till 11 olika språk: albanska, arabiska, BKS (bosniska-kroatiska-serbiska), engelska, finska, franska, persiska, sorani (sydkurdiska), spanska, turkiska och tyska.
Du kan boka teoriprovet flera månader i förväg och kan även boka via internet.
Ett skrivtillfälle kostar 180 kronor.
Källa: www.vv.se
För att ta körkort för motorcykel (A), bil (B) och traktor ska du svara på 70 frågor på 50 minuter. På varje fråga finns flera svarsalternativ men bara ett är rätt.
För att bli godkänd för behörigheterna A, B och traktor måste du ha minst 52 poäng. Ett poäng ges för varje rätt svar.
Kunskapsprovet för behörighet B är översatt till 11 olika språk: albanska, arabiska, BKS (bosniska-kroatiska-serbiska), engelska, finska, franska, persiska, sorani (sydkurdiska), spanska, turkiska och tyska.
Du kan boka teoriprovet flera månader i förväg och kan även boka via internet.
Ett skrivtillfälle kostar 180 kronor.
Källa: www.vv.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!