Elever läser bättre efter projekt
Eleverna läser fortfarande inte skönlitteratur frivilligt, men de har blivit bättre på att läsa och tillgodgör sig utbildningen bättre.
Över 90 lärare från Östergötland med omnejd ville höra svenskläraren Monika Hallberg berätta om läsprojektet och samarbetet med skolbibliotekarien Malin Utter.
Tre böcker
- Inom ramen för projektet skulle eleverna läsa tre böcker utifrån på förväg valda teman. De flesta av eleverna läser inte skönlitteratur om de inte måste - och det har vi inte lyckats ändra på utom hos någon enstaka. Men jag märker att de flesta läser bättre och tillgodogör sig B-kursen bättre, säger Monika Hallberg.
De flesta elever hade helst läst böcker som riktar sig till elvaåringar, tunna och lättlästa.
- Därför fick de inte välja helt fritt vad de skulle läsa, utan vi valde ut böcker lämpade för deras ålder.
Nya elevkullar
Det var 2004 som projektet drogs i gång. Sedan dess har nya elevkullar fått arbeta på med teman och böcker som passar till det.
- Vi vill få eleverna att läsa och reflektera. Varje bok ger dem nya ögon att betrakta omvärlden med, säger Monika Hallberg.
Seminariet om läsprojektet arrangerades av länsbiblioteket i Östergötland. Anne Hederén från länsbiblioteket är glad att intresset bland lärarna är så stort.
- Vi vill visa på bra exempel hur olika yrkesgrupper inom skolan kan samarbeta. En bibliotekarie är ju tillgänglig efter skoltid och det viktigaste av allt, vi sätter inte betyg, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!