En dödsolycka i julitrafiken

En person omkom i trafiken under juli månad i Östergötland. Hittills i år har elva personer omkommit i trafik-olyckor i länet.

Enligt trafikpolis Raine Åbrink i Norrköping är rattfylleri det problem som växer mest. - Det kan vara fem-tio fall av rattfylla en helt vanlig helg och en del är så påverkade att de måste läggas in, säger han.

Enligt trafikpolis Raine Åbrink i Norrköping är rattfylleri det problem som växer mest. - Det kan vara fem-tio fall av rattfylla en helt vanlig helg och en del är så påverkade att de måste läggas in, säger han.

Foto: Fotograf saknas!

ÖSTERGÖTLAND2006-08-17 04:00
Vägverket presenterade nyligen den preliminära statistiken för dödsolyckor i landet under juli månad. På riksnivå minskar antalet omkomna i trafiken. Så även generellt i Östergötland. Från år 2005 har det dock skett en uppgång, men det är inget som po-
lisen anser är ett trendbrott.
- En större olycka kan göra att statistiken går
upp, säger Raine Åbrink vid trafikpolisen i Norrköping.
Ett av skälen till det minskade antalet olyckor sett i ett längre tidsperspektiv är att fler sträckor blivit motorväg.
- Utbyggnaden av E 4 och E 22 har inneburit färre olyckor, säger Kjell Karlsson, trafikingenjör
på Vägverket region sydöst.
På senare tid har vägarna där man antingen skilt körfälten åt med vajrar eller breddade mittremsor blivit fler.
- Separerade körfält har medfört en minskning i antalet mötesolyckor.

Mer synliga
Det är något man märker hos trafikpolisen.
- Det är bara att konstatera, en olycka som förut skulle ha kunnat innebära en säker död resulterar i dag i plåtskador, säger Raine Åbrink.
Trafikpolisen arbetar bland annat med trafiksäkerhetsfrågor i länet.
- Vi arbetar mycket med att försöka vara mer synliga i trafiken.
Samtidigt har trafikpoliserna blivit färre. Rekryteringsprogram gör dock att de får in fler framöver enligt Raine Åbrink.
De mest omfattande områdena som trafikpolisen arbetar med är rattfylleri samt kontroller av hastighet och användning av bilbälte.
Allt fler förare som är påverkade av narkotika påträffas i trafiken.
- Kanske beror det på att vi har blivit bättre på att upptäcka dem.
Analyser av drogtester tar ungefär två till fyra veckor. Något som ibland bromsar upp polisens arbete.
Rattfylleri är det problem som växer mest.
- Det är skrämmande att se vad som händer under en helt vanlig helg. Det kan vara fem-tio fall av rattfylla, en del är så påverkade att de måste läggas in.
Ungefär 34 procent av de omkomna personbilsförarna som obducerades i landet under år 2005 var alkoholpåverkade.
En förändring som skett på senare tid är att fler hos ordnings- och närpoliserna arbetar mer aktivt med trafiksäkerhetsfrågor. Numera har till exempel alla poliser alkoholmätare.
- Målsättningen är att all kontakt med fordonsförare också ska innebära att föraren får blåsa.
Något som Raine Åbrink skulle vilja att trafikpolisen kunde ägna mer tid åt är den tunga trafiken. Som det är nu arbetar en liten enhet med tung trafik i länet.
- Händer något med en lastbil som väger 60 ton får det sådana konsekvenser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om